tirsdag 28. mars 2017

Små blå hus i Høvåg

Høvdingen Il i Høvåg vedlikeholder sju topp punkter med merkede stier. Topp punktene ligger spredt utover i Høvåg og er noen av de flotteste utsiktspunktene i område. Alle punktene er utstyrt med mulighet for å skrive seg inn for hver tur, du finner boka inni nydelige små blå hus. Vi gikk en av turene i 2016, og da visste jeg ikke at det fantes flere små blå hus. Du kan se turen her til Røynevarden
De siste to dagene har jeg tatt tre til av turene. Jeg fant et tegnet kart på google. Jeg er jo ikke kjent i området, så det har medført litt leiting. Kartet er jo ikke akkurat korrekt, og stedsnavnene ikke lette å finne om ikke du er kjent.
Vi hadde det unormalt varmt til mars å være på mandag, så vi valgte å gå til Badstufjell. En utrolig flott tur i et nydelig terreng. Og det var varmt.
Vi startet turen ved å kjøre til Vestre Vallesverd, og parkerte ved Fjordkroa som ligger i krysset der veien går inn til Høvåg. Vi gikk langs gamle E18 mot Lillesand, og et stykke opp i bakken før svingen ser du skiltet på venstre side av veien. Vær forsiktig når du krysser veien her!
Flott tur til toppen, godt merket og tørt og fint stort sett hele turen opp. Vi brukte 25 min til toppen i et greit tempo.
Fantastisk utsikt!
Flere varder er satt opp på toppen
Svaberg på toppen et stykke før det går nedover igjen. Vi tok merket løype helt rundt, en fin tur på ca en time. Store deler av turen følger du steingjærder, og det er mange tegn på gammel bosetting.
I dag var det adskillig kjøligere, og vi tok turen til Hæstadveden. Vi parkerte ved Høvåg stadion, og gikk veien videre inn mot Frillestad. Et stykke innover veien får du skilt mot Hæstadveden. Traktorveien er delt her, ta den som går rett frem (ikke til venstre!) Det er nyhogget her, men du finner stien og de røde merkene litt innpå sletta på høyre side, godt merket til toppen. Ikke noe særlig utsikt da trærne er blitt for høye, men du skimter sjøen
Siden vi var i området tok vi like godt turen til Hæstadnesset også. Vi sto fortsatt parkert ved Høvåg stadion, men nå krysset vi veien og fulgte den hele veien til vi kom til Høvåg hyttegrend. Her fant vi skilt til Hæstadnesset. Du følger røde merker på trærne, men det blir litt langt imellom etter hvert. Gå rett igjennom hyttegrenda, så finner du merkene igjen. Nå er det bare å følge de til sjøen. En flott tur. Vi brukte ca 35 min ut. Vi gikk samme veien tilbake, men så at du kunne valgt en annen vei.

En flott og stille kveld, men i dag var det marskaldt. Stille vann og nydelige kveldsfarger.
Da har vi tatt fire av sju turer i Høvåg. Vi mangler tre små blå hus, og i løpet av våren skal jeg få besøkt de. Gøy å bli mere kjent i denne flotte bygda.