søndag 26. mars 2017

Videhei, bratt og trangt med 360 graders havutsikt

På fredag etter jobb prøvde vi oss på en ny tur. Jeg fant turen i boka "Utenfor allfarvei", som jeg fikk ikke mindre enn tre eksemplarer av jula for to år siden (føler familie og kollegaer mener jeg alltid er på tur!) Vel, siden turen ikke er merket på noen måte, og vi surret endel bare med å finne startpunkt, så ga vi oss på fredag når det ble for mørkt. Vi fant riktig sted, og kom et stykke på vei, men det ble for utrygt. Men i dag, i stekende sol ( i dag var ull tull!) og med blå himmel ble turen tatt. Med fare for å gjenta meg selv; denne turen må du ta om du liker litt spesielle turer kombinert med utsikt. Jeg gir deg et billderas, så velger du selv hvor langt du vil være med.
Flott bok, jeg har opptil flere! Mange fine turer, men her må du kunne lese kart på endel, og flere er ikke merket.
Alt du trenger å vite......eller får vite. Vi kjørte mot Kjøpmannsvik i Høvåg. Siste veien til venstre før du er nede på brygga skal du inn. Veien er merket med "privat og innkjøring forbudt". Det er ingen plass å parkere da p-plassen litt lenger mot brygga er merket med navn og bilnr på alle plassene. Så vi parkerte langs veien like ved innkjøringa. Så gikk vi mot Flesi (ingen skilt). Vi spurte en fastboende, og han bekreftet at vi var på rett vei, men sa han ikke visste om vi kom til å finne noen sti lenger. Han kalte toppen Vierliheia. Du skal omtrent til endes av veien, hold til venstre. Da ser du en stor driftsbygning, gå gjennom tunet og over jordet ned til sjøen, der finner du stien langs fjellet, i alle fall litt av den.
Her fant vi stien langs fjellet fredag kveld, men vi var ikke sikre på om det var riktig. Toppen er midt i bildet
Dette bildet fant jeg da jeg googlet toppen, det er tatt fra sjøsiden på andre siden. Bildet er tatt og lånt av John Bjørnar Halvorsen.
Vi kom omtrent hit fredag kveld.Da har vi gått gjennom skogen og kommet over til andre siden. Vi fant stien mot stigningen, men så var den borte, og vi ga oss.
Så utrolig mange store flotte skjell i sjøen her. Og i den blå timen var de ekstra fine.
Utrolig vakkert innover veien i dag
Du finner stien langs fjellet, ta til venstre nede på jordet
Stien forsvinner litt i skogen, men gå mot toppen så ser du til slutt skaret
Opp her skal du
Bare å starte oppturen
Det blir trangere....
Her ble vi våte på ryggen begge to
Det gikk, men ikke mye å gå på
Dette venter deg på toppen
Panorama!
Perfekt tur og dag
Vi er nede igjen, like hele og en turopplevelse rikere
De fikk stå, så andre kan nyte like mye som oss
Da var vi tilbake til bilen, litt kry for at jeg fant frem
Denne turen kommer jeg til å huske, både for den trange passasjen opp og ned, og for den aldeles nydelige utsikten. Vi brukte ca 45 min opp i dag, når vi visste hvor vi skulle. God tur utenfor allfarvei, men ta hensyn, veien og området du krysser og går over er privat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar