mandag 17. april 2017

Dansarberga, 418 moh uten spellemann, men for full musikk

Selvfølgelig finnes det dårlig vær, selv med gode klær. Våre planer disse siste påskedagene var toppturer, og jeg sjekker sjeldent været når jeg planlegger turer, jeg bare kler meg etter været........
Men i går var det flere som skulle med, og de har nødvendigvis ikke helt samme innstilling som meg. Men tur ble det.
Best å sjekke skiltene om vi er på rett vei. Målet i dag er Dansarberga og vi startet fra mineralstien på Evje
"Det kan hende, når ein sit på denne spelemannssteinen ein sein jonsokkveld, når gauken og måltrosten hev slutta sitt spel, og dimma gjeng over i sumarnottmyrkre, at ein vert førd attende til den tid, då dansen gjekk her på Dansarberg."
Med godt mot, det er jo ikke langt, og det bare regner litt....
Nå regner det ikke mer.......men det er litt vått
Masse gamle gruver, synd alle er fylt med vann
Og snøværet tar seg opp, i takt med terrenget....
På bestefars skuldre blir livet mye bedre. Det ble sang og latter, kjente melodier fikk ny tekst
Så var vi på toppen, etter 30 min gange. Denne toppen har ikke utsikt til annet enn skog
Sjokolade på toppen var lovet, og sånn ble det
Flinkeste jenta til mormor
Dansarberga er ett fjell eller en ås i Evje, mellom gårdene Odde i nord og Åsland og Lund i sør. I øst ligger Landsverk og Mykleåsen. Toppen av Dansarberga ligger på 418 m.o.h. I Dansarberga var det fra gammelt av en samlingsplass eller danseplass for ungdommen - Dansarberg. Det er ei flate på fjellet på størrelse med et svært dansegulv. På den ene sida er det en stein, passende å sitte på - spelemannssteinen. Dansegulvet er nå dekket med mose, og spellemannen så vi ikke noe til. Men sang, det hadde vi fra verdens fineste sangfugl. Takk for turen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar