fredag 12. oktober 2018

Hellerstønuten en høstkveld

Det blir helt tydelig tidligere mørkt og topptur etter jobb er ikke like lett å få til i lyset lenger. Så nå er turene enda mer verdsatt når jeg får det til. Hellerstønuten like utenfor Kristiansand er en av Ti på Topp i Agder sine turer i 2018. Den er blitt gått noen ganger, men ikke siden tidlig sommer for min del. Jeg har registrert inn i overkant av 70 toppturer i Ti på topp i Agder siden april, men når sommerferien kom så var det så mange andre turer som lokket mer. Nå er det snart slutt på registrering for i år, så dette blir nok min siste registrering i 2018, i alle fall her.
Vi parkerte innerst i Solbergveien ved den gamle sykepleierhøyskolen og gikk 150 meter tilbake på veien, gikk inn "Kjærlighetsstien" på venstre side og følger denne ca 450 meter, ta så bratt sti opp til venstre, i neste kryss tar du til høyre og følger blå løype.
Ca 50 meter etter grusstien er slutt tar du blå løype til høyre. Følg blåløype rett frem i neste kryss. Neste kryss nå tar du til venstre over en liten bro. Følg sti til rød løype og følg rød løype til høyre opp til kraftlinjen.
Du kommer så til en liten bro med skilt til Hellerstønuten, og det er først her du faktisk vet du er på rett vei. Du følger nå bare stien til toppen.
Litt grått på toppen denne dagen, men flott utsikt. Vi er 166 moh.
Flere valg videre herfra.
Flott tur, og fargene nå er bare helt fantastiske. Må innrømme at før høsten setter skikkelig inn så liker jeg den ikke, den betyr jo at sommeren er over. Når den så er her, ja så er den igrunnen ikke så værst likevel.
Denne turen er ca 4 km lang, bratt stigning i begynnelsen og mot toppen på slutten. Er likevel ingen problemer å gå for de fleste. Jeg hadde et skikkelig fall denne dagen 50 meter fra toppen. Beina forsvant under meg på røttene som var våte og glatte. Ga meg blå hofte og litt mer forsiktig gange på vei ned :) God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar