mandag 8. oktober 2018

Høstjakta er igang. Topptur til Storevarden og Nonfjell.

Jeg har startet høstjakta som så mange andre. Kledd i turtøy og bevæpnet med bilder og kartreferanser jakter jeg på Flekkefjordkunstneren Christian Sundes gjemte hoder i naturen. Jeg har skrevet flere innlegg om disse jaktturene tidligere, og jeg skjønner jo endel av mine bekjentes iver når det nærmer seg jakt tid. Vi jakter bare på ulike trofe'.
I går gikk turen til Flekkefjord og Loga. Jeg hadde tenkt meg til Nonfjell, og kanskje videre til Storevarden om ikke turen og leitinga etter hodet tok for lang tid. Litt vanskelig å planlegge tidsbruk på disse turene, av og til tar leitinga mer tid enn selve turen.
Vi hadde fått en veibeskrivelse, men klarte å missforstå, kjøre forbi utgangspunktet og finne en annen start på turen enn planlagt. Det ble dermed en rundtur i stedet for opp og ned samme vei. Tenker i ettertid at det var like greit. Vi kjørte E39 forbi Flekkefjord og tok av til høyre mot Gyland. På toppen av første bakken du kjører er det en liten grusplass på høyre side. Her kan du parkere. Gå så veien ca 50 meter, så kommer du til skiltene og start på turen. Vi bommet her og kjørte ca 1 km videre, så da et skilt på høyre side mot Storevarden, så vi fant en plass til bilen på venstre side av veien og startet turen her.
Turen starter opp en traktorvei og er merket med røde merker, ikke like lette å finne, så vi så ikke at stien tok av fra traktorveien og fikk en ekstra tur på en km, det meste i myr! Men et stykke opp i bakken går merkene av traktorveien og til venstre. Du finner merkene, men stien er ikke så lett å følge hele veien. Det var mye myr og mange knekte trær over stien. Men vi fant skiltet til Storevarden og klatret opp. Varden kler navnet og utsikten var fenomenal. Så nå kom vi altså først til Storevarden. Vi som tenkte at kanskje Nonfjell var langt nok. På tide å sjekke kartet ordentlig, og da så vi at om vi bare fortsatte merket sti videre ville Nonfjell komme ved å ta en liten avstikker på vei ned.
Hodejakt! Jeg hadde jo sett hodet på bilde, men visste ikke hvor det var. Må ærlig innrømme at ikke dette er det vakreste jeg har funnet, mer at det er anderledes :) Men det passer perfekt inn der det står.
Ville egentlig helst ha stillt en diagnose her....
Sjekk den utsikten!! Storevarden 445 moh
I jakten på det litt større hodet fant vi faktisk dette først! Jeg ante ikke at det skulle være to hoder her, så jeg jublet som om jeg hadde vunnet noe. Er det ikke kult?? Hvis du lurer på hvor stort dette er så sjekk lillefingeren min under!
Mindre enn lillefingerneglen min. Ikke lett å få øye på dette.
Fargene i fjellet nå er bare fantastiske. Vi er heldige som har årstider.
Og der dukket skiltet til Nonfjell opp, og stien fra Storevarden til Nonfjell var godt merket og helt tydelig mye mer gått. Så det er tydelig at den veien vi kom fra ikke er så mye brukt. Mye mindre vått denne veien var det også. Fra stikrysset og opp til Nonfjell går det oppover og du følger eggen til toppen.
Fikk skikkelig fjellfølelse av stien opp. Nå er merkene gått fra rødt til blått. På denne tiden er de blå merkene lettere å se i naturen.
Utsikten på toppen av Nonfjell, 430 moh.
Tipset til hodet på Nonfjell er 30 skritt rett nord for toppen på ei steinblokk.
Det er noe helt spesielt med disse hodene for min del, som om de sier noe til meg. Så jeg skjønner nå gleden med jakt, for min del er det å finne disse vakre hodene.
Stien videre ned blir etterhvert veldig bratt, og nå gjør røtter og våte blader det ekstra glatt. Vi kom ned der det var meningen vi skulle startet. Men jeg er glad vi gikk feil, da fikk vi med oss begge toppene og fant tre flotte hoder.
Vår tur ble totalt 8,5 km og vi brukte 3 timer og 10 min på turen, totalt gikk vi 584 høydemeter. Det ble en våt tur grunnet mye myr i begynnelsen. Den kan du slippe unna om du starter og slutter på stedet vi sluttet. Turen opp er mindre bratt fra der vi gikk, men den er i avstand noe lenger. Vi avsluttet turen med å følge veien en km tilbake til bilen i nydelig høstvær. Bare å si; God jakt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar