søndag 6. oktober 2019

Årdalsknapen med nytt utgangspunkt

Vi har gått turen til Årdalsknapen flere ganger, men da fra et annet utgangspunkt enn dagens tur. I dag gikk vi fra Vassend og fulgte traktorveien opp Vinddalen. Denne veien opp gir i grunnen pulsøkning fra første steg, og jeg ble plutselig minnet på at jeg både er eldre, tyngre og i dårligere form enn mitt turfølge er. Men uten å bli skremt av den grunn, jeg er helt klar til å gjøre det igjen :)
Vi startet på jordet på Vassend på Byglandsfjord. Det går tydelig sti på jordet opp til traktorveien, og stigninga begynner umiddelbart. Steinete, men greit å gå. Når du kommer opp den første stigningen så dukker skiltet til Årdalsknapen opp på venstre side av stien, og du skal nå opp stien på høyre side. Det er lett å overse skiltet fordi det er lett å se ned i bakken når pulsen er høy, og det er den. Bommer du på skiltet er det lett å bare fortsette rett frem innover vinddalen.
Utsikten fra første lille flaten i vinddalen, og vi ser rett ned på bostedet til mitt turfølge.
Vi nærmer oss toppen, kun over myra ved Trillingtjønn, så er det snaufjellet opp. Lettere å gå enn i skogen og på myra, men det går definitivt oppover, og jeg var sliten etter et litt for høyt tempo for min form.
Målet var en time, det ble litt mer, men ikke mye :)
Det er en formidabel utsikt i alle retninger her oppe, og du får følelsen av høyfjell. 762 moh.
Mitt turfølge tatt av vinden
Hopp fra en topp
Et fantastisk flott lys her oppe
Må vel kunne kalles hentesveis :)
Tusen takk for turen i vinden. Varmt opp, men fort kaldt på toppen.
Ingenting gleder meg mer enn å gå tur med deg, hvem hadde trodd at jenta mi skulle bli turjente :) Takk for kaffe etter tur, den smakte aldeles nydelig.
Som sagt i starten så er denne turen gått mange ganger før, men med utgangspunkt fra Neset camping. Begge rutene må betegnes som forholdsvis tunge. Turen har vært fast på 10 på topp turene til Otra i alle år, som en av de tre store. Jeg likte godt å gå den fra dette utgangspunktet. Du kan se det andre utgangspunktet her, så kan du velge selv. Årdalsknapen, det er som å gå to ganger opp Empire State Building

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar