fredag 31. mai 2024

Kleppnapen, ei perle i Setesdal

Jeg holder jo for det meste til i Setesdal i helgene, og her er det så mange topper å velge mellom at jeg tror snaut jeg blir "ferdig". Jeg ble tipset om en ny Tell tur, og tenkte den så flott ut. Nå tipser jeg deg, for denne er verdt høydemetrene du må opp!

Dette er utsikten som du har i vente om du tar tuen ut på eggen på toppen.
For å starte turen følger du Rv 9 forbi Bygland. Rett før Storstraumen tar du av til fv 3804 mot Sandnes. Ca 1 km nord for Sandnes kan du parkere på en tømmerveltplass like ved ei gammel bro du kan se fra veien på høyre side. Parker så du ikke hindrer trafikk.
Følg traktorveien oppover. Veien deler seg etter ca 1 km, hold til høyre. Etter 500 meter kommer du til en tverrgående heievei, kryss denne og følg grusveien videre oppover. Det er merket med blått i alle kryss. Det er bratt, men greit å gå.
Det går litt smått med meg når det er så mange flotte blomster. Jeg må bare se og lukte på denne fantastiske naturen vi er så heldige å ha.
Når du har fulgt grusveien videre oppover etter å ha krysset heiveien så kommer du til en setervoll etter ca 400 meter. Her går stien ut til eggen ca 40 meter før, men jeg tok turen opp til denne utrolig flotte plassen.
Etter å ha lagt ut noen bilder fra turen tidligere ble jeg kontaktet av en tidligere eier av dette stedet som fortalte det het Vikli. En aldeles nydelig plass med flere små bygninger og en liten bekk som rant forbi.
Kan det bli mer vakkert...
Det var varmt og helt blikkstille i lufta når jeg var her. Kan bare tenke meg til livet her på 1900-tallet

Men det var ut på eggen jeg skulle, og stien ut er tydelig og lett å se. Og denne utsikten klarer jeg ikke å fange med kamera. Helt stille, snødekte fjell langt der borte. Dette er Setesdal.
Blå himmel, blå fjord, mitt Norge.
Det var litt veier å se, og jeg lurer selvfølgelig på hvor de går...
Her var plassen å nyte, ei kald Solo og Kvikk lunch. På toppen her har du utsikt mot Frøysnes og nordover.

Turen vår ble 4,5 km tur/retur med 381 høydemeter, så her er det bare å stabbe i vei oppover.  Du går på traktor vei helt til toppen. Vi brukte snaue to timer i gangtid, og hadde en lang god pause på toppen. Du kan se turen HER. Anbefaler strevet opp, god tur.

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar