fredag 31. mai 2024

Dagsturhytta Agder i Sirdal, nå er alle besøkt

Da var jeg i mål! Alle dagsturhyttene i Agder er nå besøkt. Siste ble hytta i Sirdal kommune, og den er plassert på Tonstad. Det er et stykke vei fra Kristiansand, men denne helga kom jeg hjem fra ferie i Hellas og vi landet på Sola og overnattet der. Jeg hadde bestemt meg for å ta turen uansett vær, og værmeldinga lovte oss styrtregnbyger med torden. Så utrolig deilig det er når du da rekker turen før det setter igang!

Jeg har kjørt denne veien mot Tonstad mange ganger før, men aldri lagt merke til denne utsiktsplassen ved den gamle Finsådammen og gamle Finså kraftverk. Det ligger i bakken ned mot Tonstad sentrum når du kommer fra vest. Vel verdt en stopp.
Flott infoskilt ved parkeringa
Vi parkerte ved Tonstad barnehage på en grei parkering. Det ligger masse små hytter i forbindelse med parkeringen, og vi fikk en koselig prat med en av ukrainerne som hyttene nå er bebodd av. Noen dagsturhytte visste de ikke noe om, og da vi var der i helga var det ikke kommet opp noen skilt enda. Vi fant plassen ved å bruke fylkets oversiktskart over hyttene.
Vi kom fra et Hellas som var heller avsvidd i naturen og mye søppel langs veiene, til et vakkert landskap, frodig og fylt med farger og vakker natur. For et land vi bor i!!! Jeg tok meg inn i hagen i første huset langs grusveien og spurte om vi var på rett sted. Jeg fikk tilbud om å sitte på fanget mens han fortalte, takke høflig nei til tilbudet og fikk likevel bekreftet at hytta var på plass og at jeg fulgte riktig vei. Fra parkeringa følger du bare grusveien og går rett på.
På toppen av grusveien sto en flott benk der du kunne sitte å nyte utsikten. Det er grusvei hele veien til hytta og du kan kjøre til døra om ikke porten er stengt. Dette er ei av hyttene som er tilgjengelig for alle. Jeg innrømmer at det lå mange fine topper rundt her som den kunne ha ligget på ;)
Det var så fylt med markblomster langs hele veien, her blomstret virkelig nasjonalromantikken.

Hytta er ikke åpnet, og det var litt tilrettelegging igjen på utsiden. Dato for navneforslag gikk ut 24.mai, og er ikke offentliggjort noe navn ennå.

Kunne ha ligget på toppen bak der.....med en formidabel utsikt. Men var fin utsikt der den ligger også.
Det går ei rundløype her, kalt Selandrundå på lokalt språk. Men i dag tok vi turen frem og tilbake.
Vi kunne valgt å ta runda på sti i terrenget også fortalte mannen som informerte meg
En brattere del av veien om vi ville på sti
Etter turen var gjort fortsatte vi veien mot Setesdal og over fjellet på Suleskarveien. Før vi kom så langt gjorde vi nok et stopp og en liten tur, som jeg sterkt anbefaler. Vi stoppet rett etter vi hadde kjørt over Dorga bru. Her kan du følge en liten tilrettelagt sti under brua og få en flott utsikt til juvet under. Vel verdt et stopp, og nok en fin norgeopplevelse.

Turen vi gikk til hytta ble en frem og tilbaketur siden vi egentlig var på vei hjem og brukte turen som en beinstrekk. Turen ble da 3,6 km og vi brukte 50 min i rolig gange, totalt 210 høydemeter på grusvei. Du kan se hele turen HER. Når nå alle dagsturhyttene i Agder er besøkt så har jeg laget meg en topp tre liste, men smaken er som baken, delt. Så du må gjerne være uenig. Nr tre er hytta i Grimstad kommune, den ligger fantastisk til, med tean i tanga. Nr to blir hytta i Åmli kommune, for en flott utsikt! Nr en er for meg av samme grunn, hytta i Hægebostad, Å i Hekkfjell for ei plassering. De to på toppen krever litt gange og klyving, men det liker jeg. Å gå oppover og komme til noe uten utsikt, det liker jeg dårlig. Så da vet du det, god tur.

Du kan se de andre turene under, bare klikk på HER så kommer turen opp

Knibenro i Lillesand HER 
Øyliblikk i Kristiansand HER 
Moseidhytta i Vennesla HER 
Trogbu i Åmli HER 
Sherpahytta i Lyngdal HER
Skredderhytta i Flekkefjord HER 
Fjordsyn i Kvinesdal HER
Havblikk i Farsund HER 
Berefjell i Iveland HER 
Kolåsen i Birkenes HER
Tippin i Åseral HER
Hekkfjell i Hægebostad HER
Aurebu i Lindesnes HER 
Jarebu i Bykle HER
Orrestaua i Vegårshei HER
Tjennimellom i Gjerstad HER 
Krossbu i Froland HER
Hytta på Saltrød i Arendal HER
Gruveblikk på Evje HER
Lauvåsloptet i Valle HER
Dagsturhytta i Grendi i Bygland HER
Dagsturhytta i Risør HER
Terje Vigen stua i Grimstad HER
Melåshytta i Tvedestrand HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar