mandag 9. september 2013

10 topper på drøye 20 timer

Otra IL arrangerer 10 toppers årlig, der målet er å få flere ut på tur. Motivert av noen unge gutter som tok alle toppene ila et døgn, tenkte jeg at det ville jeg også prøve, i alle fall nesten. Så jeg valgte meg ei helg, og satte kursen mot Evje. Etter drøye 20 timer hadde vi lagt bak oss i overkant av 50 km og 2200 høydemeter.

Her var det bare å starte tidlig lørdag morgen, om vi skulle rekke målet. Vi satset på fem topper, sove litt, så de siste fem toppene. Vi kunne nok (burde nok) ha valgt ei anna helg med tanke på værmeldinga, men det ble som det ble. Lørdag gikk vi Lille Fånefjell, Tjuvhola, Årdalsknapen, Abusdalknuten og Bertesknapen. Ingen tvil om at turen over myra til Bertesknapen gjorde at lysten til å gi seg var stor, VÅTT var stikkordet denne dagen.

Lille Fånefjell, 338 moh i Bygland kommune, avstand fra Evje er 26 km. Følger den gamle postveien fra 1870 åra, opp kleiva sør for Fånefjelltunnellen, ta stien ut til rasteplass og utsiktspunkt. Veldig rik flora i dette området, flotte informative skilt.
Tjuvhola, 385 moh i Bygland kommune. Stien er 530 m lang, med en stigning på 180 m. Det går tydelig sti opp til helleren, flott utsikt, enkelte partier er ganske bratte, men det er røtter og trær man kan holde seg i om nødvendig.
Finnes ikke noe bedre enn rennende friskt vann direkte fra naturkrana :)
Årdalsknapen, 762 moh i Bygland kommune. Merka løype, bratt oppstigning, tung tur med utrolig utsikt mange steder underveis, ca. 3,6 km til toppen (her var det mange topper før den vi skulle nå!) ca 2 timer gange hver vei. Her fikk vi regn, sludd, snø og vind.
Abusdalknuten 596 moh. Dette er den toppen som ligger lengst sør/sørvest i Evje og Hornnes kommune. Det er ca 3 km til toppen fra parkeringsplassen ved hyttefeltet ved Fjælestad. Myr og skogsterreng, anbefaler turen på vinteren eller når det er tørt på sommeren, her ble vi virkelig våte. Vi hadde problemer med å finne noen grei vei opp, så vi valgte å sikte på toppen og bare klatre.....ikke det smarteste. Med litt ho ho roping, fant vi toppen.
Bertesknapen 652 moh er Evjes høyeste fjelltopp. Med sin karakteristiske hvite kuppel er den lett å få øye på frade nærliggende fjelltoppene. Siste stykket inn gikk på grusvei, det var veldig velkomment etter mye myr.......men vi skulle jo tilbake også.

Nå er 5 turer tilbakelagt, og vi drar for å sove litt i lånte senger. Vi har gått i overkant av 10 timer, helt etter planen. Vi har vært våte, tørket, skiftet litt. Nista......helt ubeskrivelig god og en viktig motivasjonsfaktor gjennom dagen.

Søndag kl 07 var det påan igjen. I full snøstorm og med myr til livet (føltes i alle fall sånn!!) gikk vi til Himmelsyna (helt feil navn den dagen!) Igjen var lysten til å gi seg der, alt tøyet var nå vått, for en start! Men vi skiftet i bilen, tok Vardehei ved Li gruver, og deretter en flott tur opp Fennefossfjellet, med litt sure bein. Da vi så kom opp på Masi, var vi sikre på å klare det, kun en liten tur igjen opp heia nede på Moisund nå. Den som har skrevet 700 meter opp fra vei, og deretter 30 min rask gange på den turen, vil jeg gjerne se gjøre det!!.......kanskje mulig om du ikke har 9 topper i beina fra før.
Himmelsyna 649 moh ligger i Froland kommune.5,5 km skog, myr og åpent fjelltereng siste 300 m til toppen. Ca 1,5 timers gange hver vei. Vi gikk i full snøstorm, ingen sikt på toppen. Himmelsyna er et helt spesielt område. Ved varden 649 moh møtes kommunene Froland, Birkenes og Evje og Hornnes. Bare navnet kan gi spesielle følelser, men den mest sannsynlige forklaringen på navnet er at her ser man himmelsya, horisonten, i alle retninger. Tradisjonen sier at sola danser på Himmelsyna Påskemorgen.
Vardehei 511 moh i Evje og Hornnes kommune. Starter ved bomveien til Li gruver, gå gruveveien til endes, ca 1,3 km. Ikke glem å se deg rundt i Li gruvene. Gruvedriften startet opp i 1955/56, den berømmelige tannspatten kommer herfra, råstoff til kunstige tenner. Vi strevde litt med å finne selve toppen her, da det var heller flatt.
Fennefossfjellet 490 moh i Evje og Hornnes kommune. Merka løype helt opp, flott turterreng, ca 1times gange hver vei. Fennefossfjellet er et landemerke i området, og like synlig enten man kommer fra Arendal eller Kristiansand. Midt oppe i den bratte fjellsida er det malt en hvit enhjørning på fjellet, mer eller mindre synlig avhengig av siste oppfriskning av malinga :)
Masi, 360 moh. Ca 45 min en vei fra Dåsnes moen. Du finner ikke navnet på kart enda, siden toppen og turen ble etablert/definert for mindre enn 10 år siden. Stien snor seg i skarpe svinger, som en Vestlandskvei, opp mot toppen. Vel fremme kan man nyte utsikten over Evjemoen, Hornnes og Breidflå.
Varåhei / Vorehei, 443 moh. Vi startet turen fra Moi bedehus. Her ble det tent varslingsbål ved fare i gamle dager. Dette var en tung tur med alle turene vi hadde i beina fra før, og følelsen av tomhet var absolutt tilstede da toppen ble nådd, nå ville vi hjem.

Så vi gjorde det, på litt over 20 timer, i snøstorm og regn, litt sol innimellom. Jeg har respekt for ungdommene som gikk i ett, men jeg er dobbelt så gammel som dem, middels trent og gikk ti topper på to dager. Kjempefornøyd!
Det er 10 topper i år også......men jeg har ikke funnet noen passende helg :)