torsdag 2. juni 2016

Grotunga, Kristiansands variant av Trolltunga.

Da jeg tok turen til Trolltunga, var det virkelig en opplevelse av de store. Men for en stund siden så jeg et bilde på ut.no fra en tunge som jeg etter noe leting fant ut av ikke var så langt fra der jeg har hatt flere turer, men aldri vist om. Så da fant jeg frem kart på tlf og lette litt rundt i terrenget, og vips, så var jeg der. Et flott skue på en heller sen siste mai kveld.
Det hadde styrtregnet hele dagen, så var vått og GLATT
Til forskjell fra Trolltunga, så heller denne tunga NEDOVER hele veien ut
Et flott skue fra ei lite hylle lenger nede
Turte ikke bevege meg noe særlig lenger på glatta
Det var først når jeg fant denne hylla jeg så tunga på andre siden
Et godt stykke ned her også
Hadde ikke gått her med små barn og skjønner godt hvorfor det ikke er skiltet ut
Et fall her vil være fatalt

Om du har lyst å finne Grotunga så ligger den ikke langt fra Gråmannen ved Kjærrane i Kristiansand. Når du står på Gråmannen følger du blå løype østover (kan jo være du kom opp den veien, da får du ta samme veien tilbake) i ca 600 meter. Du vil da se en sti opp til høyre, denne går ut til Gronapen. Grotunga ligger på høyre side når du kommer ut på toppen, kan være litt vanskelig å se før du er der. Fjellet er GLATT om det har regnet eller er vått!!! Når jeg sitter på den lille hylla ser jeg rett mot Gråmannen. God tur.

Har du lyst til å se min tur til Trolltunga, så finner du den her: http://maja2191.blogspot.no/2013/09/trolltunga.html


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar