lørdag 9. juli 2022

Jentetur til Skoræ

Det har vært stille på bloggen lenge nå, men ikke på turfronten. Finner bare ikke helt roen og tida til å sette meg ned foran skjermen når jeg har fri. Men i dag venter jeg på sola og ferdiggjør noen av turene gått forrige sommer.

Jeg fikk en superfin topptur til Skoræ med min datter 28.august 2021. Dette var jo sommeren der alt var stengt og kravene til avstand fortsatt gjaldt, så turer i skog og fjell dominerte helt på fritid.

Skoræ er et fjell vest for Ljosland i Åseral kommune i Agder. Toppen er det høyeste punktet i Åseral, og det er hevdet at det er det sørligste fjellet i Norge over 1000 meter.

Varden på toppen sees på lang avstand

Vi startet fra parkeringsplassen øverst i hyttefeltet og fulgte grusveien langs vannet
før vi tok av og fulgte sti og klopper. Her er gode stier og skilting.

Landskapet er flott hele veien opp og utsikten er 360 graders

Myrulla var flott 

De små vannene når du nærmer deg toppen inviterer til bad, men vinden vi hadde denne dagen gjorde at vi avsto




Det blåste godt på toppen, men i le på hylla under varden fikk vi inntatt mat og drikke


Koser meg alltid på tur med ho her :)

Hadde med oss en lånt firbeint denne dagen, han var drahjelp opp.........men også ned!!

Banan er godt!!



Turen ble totalt 9,4 km med 371 høydemeter og vi brukte 2 timer og 50 min med en god pause på toppen. Turen er blitt gått flere ganger nå, like flott hver gang.
Du kan se hele turen her
Du kan se en av de tidligere turene her Skoræ.

God tur til sørligste fjellet i Norge over 1000 meter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar