søndag 17. juli 2022

Skorsfjell, fjellet det har blitt feiret og danset på i Setesdal

Toppen av Skorsfjell har også fått tilnavnet "Danseplassen", og du vil skjønne hvorfor når du kommer deg opp hit. På toppen er det et stort platå, og under deg har du stupbratte fjellsider og fantastisk utsikt nedover og oppover Setesdalen. Dette er virkelig en av turene du bare MÅ TA om du skal velge en eller flere toppturer i denne vakre dalen.

Toppen gir deg utsikt med WOW faktor, det eneste som manglet i dag var blå himmel, da hadde det vært perfekt.

Vi kjørte til Ose og tok over broa mot Åraksbø. I første kryss kjører du til venstre mot Austad. Du kan starte turen fra bommen her, eller gjøre som oss, betale 50 kr i kontanter og åpne bommen og kjøre de første 1,2 km på grusvei oppover. Vi betalte gjerne de 50 kr for å si det sånn, anbefales. Her kunne de godt hatt vipps, men det har de altså ikke.

Etter 1,2 km på grusveien kommer det en liten grusplass i en sving ved veien der du kan parkere. Følg veien noen meter videre og du ser denne pila på høyre side av veien. Da er det bare å begynne å gå, og holde øye med de røde merkene. De er lettere å finne oppover enn nedover. Stien er der, men ikke så god alle plasser. Anbefaler langbukser og vanntette sko, når du nærmer deg toppen er det endel myr.

Utsikten er fabelaktig, du ser utover Åraksfjorden, Skomedal og Ose den ene veien

Og videre oppover Setesdal den andre veien

Beste turvenn

Ingen topp uten hopp

Heliplass til og med

Vakre orkideer flere plasser oppover i dag

Oppi Skorsåsen veks det jordbær, mange jordbær, søte jordbær

Vår tur ble totalt 4,2 km med 342 høyde meter og vi hadde en gangtid på ca 2 timer t/r, du kan se hele turen her Skorsfjell. God tur.