lørdag 9. juli 2022

Hodejakt på Håheller

Så måtte jeg altså tilbake til Håheller for å finne hodet Christian Sunde har gjemt her. Leser du bloggen min så vet du at jeg har en liten "hangup" når det kommer til disse hodene, og da jeg gikk her i fjor så fikk jeg tilbakemelding fra en annen "hodejeger" på at jeg på et av bildene sto ved siden av et hode uten å vite det!

I dag tok jeg turen i sol, vind, lett regn, ja hele spekteret. Da jeg gikk her sist ante jeg lite om terreng og avstand, i dag visste jeg at turen er lettgått og ikke noen lengde som krever noe, egentlig bare kos. Jeg ville bare finne det hodet jeg.

Følger veien Brokke-Suleskar til du passerer demningen på høyre side, da kommer skilt på venstre side av veien. Plass til endel biler langs veien her.

Nok av små vann på begge sider av stien innover.

Stien fra p-plassen er tydelig og i dag var den stort sett tørr, hytta til høyre, helleren til venstre.

Jeg trives med å gå alene i disse omgivelsene, traff både folk og fe, og like trivelige begge deler.

Håheller hytta. Hytta er ubetjent og drives av DNT Sør, den ligger på 888 moh. Hå er norrønt og kommer fra høy, heller er et krypinn under en stein, så hytta har navn etter den høye helleren like bak. I 1987 ble hytta gitt i gave fra veimyndighetene til Kristiansand og Opplands turistforening som da fylte 100 år.

Bakken under helleren er dekket helt med sauebæsj, og det var nok av dyr som lå der da jeg kom opp, de fleste enset meg ikke. Var tagget endel siden jeg var her sist, lurer liksom på hvorfor folk må skrive navnet sitt, og det at de har spraymaling i sekken??!?

Under helleren var det helt vindstille, hytta ligger rett under. Det røyk fra pipa og hytta var tydelig belagt.

Og der var det, rett bak på veggen der jeg sto og tok bilde ved forrige besøk, men da snudde jeg meg ikke!


Har du ikke lest noen av hodejakt innleggene mine tidligere, så er dette hoder som Flekkefjord kunstneren Christian Sunde plasserer rundt, for det meste i naturen, verden over. Tips legger han ut på siden sin på IG. OBS! lett å bli "avhengig"

Var innom og lånte doen, disse to små ville gjerne med inn

Fant et hode til på tilbakeveien, tror ikke den her klarte seg

Veien fra Brokke og opp er bare flott, lite trafikk i dag så kunne stoppe opp og bare nyte, mye sau i veien så kjør forsiktig.

Turen i dag ble av det korte slaget, men har du lyst til å gå lenger og er i området anbefaler jeg turen inn til Rågelonni, det var den som var grunnen til at jeg var her i fjor. Det innlegget kan du lese her Rågelonni, sydenstranda 800 moh    
Du kan se turen i dag her, den ble totalt 4 km og 236 høydemeter og jeg brukte en time t/r i rolig tempo. Nå er hodet funnet, ser ikke ut som det blir flere denne sommeren, men hvem vet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar