lørdag 15. april 2023

Kjørkeheia Konsmo

Forrige uke var jeg på besøk hos svogern på Konsmo og jeg er så nysgjerrig på hvor den store trappa ved siden av huset går. Test den da var svaret. Som sagt så gjort, jeg tok turen sammen med gubben og ei sprek svigermor. Det er trimgruppa til Konsmo IL som har merket turen, og den har vært på Lister friluftsråd sin app, turLister, siden 2021.

Denne trappa er helt i tomtegrensa til svogern, så det er klart jeg må se hvor den går når jeg først er så langt inne i de indre bygder av Agder. Dette er jo ikke helt der jeg vanligvis går tur.


Vi valgte å starte turen her. Når jeg ser på appen så er det visstnok mer vanlig å komme ned her. Den første km har god og jevn stigning, var litt sleipt på fjellet enkelte plasser da vi gikk. Trappa ligger like ved hovedveien i Konsmo fv 460.

Turen heter Kjørkehei og her er vi like over kirka, selve spiret ser ut som et juletre herfra. Fine utsiktspunkt flere plasser på vei opp.

Vi er på toppen, og herfra gikk det litt ned og opp og ned og opp. På denne siden lå det enda endel snø, så vi kom oss ikke tørrskodd tilbake akkurat.

Klart vi må skrive oss inn, ikke hver dag vi er her. Er egentlig sjeldent jeg skriver, men om jeg er på turer der jeg tenker at jeg ikke kommer tilbake, så gjør jeg det.

Vi startet egentlig litt seint for å gå tur, men det gjorde bare at lyset ble enda finere.

Et flott terreng når vi nesten var nede igjen. Flere små vann det sola akkurat speilet seg i det den forsvant. Vi kjente godt at sola forsvant på tempen i lufta.

Nesten nede igjen kommer du til en flott viadukt under jernbanen. Vi hadde litt lite lys når vi gikk inn, så litt vanskelig å se hvor du gikk, samtidig så ga solnedgangen oss et flott syn.

Flott slutt på turen dette.

Når du kommer ut er det bare å følge traktorveien ned, over ei flott ny bro og ned til hovedveien igjen. Vi gikk langs veien tilbake til kirka, der det er enkelt å parkere. Ser de fleste går motsatt vei, fra kirka og rundt. Jeg tenker turen er omtrent like grei å gå begge veier. Vi brukte 1 time og 40 min, hadde nok gått litt fortere hvis det var snøfritt.

Turen rundt er omtrent på meteren 4 km og totalt 273 høydemeter. Nå kommer varmen for fullt til uka, da tenker jeg den blir veldig våt å gå en stund siden det var så mye snø i halve delen av løypa. Den er godt merket, men kanskje ikke like god sti hele veien. God tur.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar