lørdag 15. april 2023

Skredderhytta, dagsturhytta i Flekkefjord.

I går jobbet jeg i Flekkefjord. Startet hjemmefra rett over 6 og var ferdig 10 timer senere. Da var ikke lysten stor til å sette seg i bilen med en gang. Det pøsregnet da jeg kom hit på morgenen, men da jeg kom ut av bygget etter endt dag var det strålende sol og 18 grader. Hva hadde skjedd liksom?? Jeg bare måtte på tur! Turen gikk fra Flekkefjord sentrum, opp trappa til Lillehei fra Hollenderbyen og videre opp til Storeheia og dagsturhytta.

Fra byparken går du inn Kildegaten og deretter til Berget, følg Berget gjennom en venstresving og ta første smale gate til høyre, denne leder til trappene opp til Lilleheia. Bare turen opp her vil gi deg en flott utsikt over hele byen, og her er trappene fine å gå.

Ca midt i trappa opp til Lilleheia er det plassert en benk på høyre side. Ta en kikk på fjellveggen bak benken og se om du kan finne hodet. Dette er ett av mange hoder plassert ut av kunstneren Christian Sunde. De som leser bloggen min vet at jeg stadig er på hodejakt på mine toppturer. Dette hodet er lett tilgjengelig om du har lyst på en liten hodejakt på turen, kanskje blir du også hekta på jakten :)

Når du kommer opp i boligfeltet på toppen av Lilleheia følger du bare merker og skilt videre, over et jorde, så starter stigninga opp mot Storeheia og hytta.

Det er endel trapper her også, men nå blir det mer utfordrende. Her starter Skredderstien. Skredderstien er noe for seg selv, med sine trinn mer eller mindre hogget inn i fjellet. Det var skredder Ole M Walberg, eller hans far, med samme yrkestittel, som laget trappene. I 1860 årene bodde Walberg i Nesgaten 14. Ved siden av skredderyrket var han en slags vaktmester for de vanskeligstilte som bodde der. Det ble siden i 1930 årene satt opp rekkverk langs deler av skredderstien.

Når du kommer til toppen og dette skiltet, kan du følge løypa som en rundtur, den er totalt ca 5 km, eller du kan ta rett til høyre og gå rett på hytta. Jeg gikk rett til hytta. Det var vått og sleipt mange steder i går, og trappa kan nok være utfordrende for mange, å bruke rekkverket er et must her.

Utsikten fra kanten rett foran hytta

Det er en flott by altså

Hytta, som er helt lik de andre dagsturhyttene i Agder, har fått navnet Skredderhytta og ble offisielt åpnet søndag 26.mars. Like flott plassert som de andre jeg har besøkt, og med utsikt så det holder.

Det er tydelig at det gjenstår litt rydding rundt, her var det mye ve og hogst arbeid like ved hytteveggen

Det hadde gjort seg med noen puter eller skinnfeller på benkene, men ellers ikke noe å klage på. To par tøfler er litt i minste laget om det kommer mange på en gang.

Du ser godt mellom trærne og ned til byen.

Turen min ble ikke lang, men her får du MYE for lite. Fantastisk vær med en smak av sommer (jeg var altfor godt kled!!) super utsikt fra toppen over en utrolig fin sørlandsperle. Jeg sneglet meg ned igjen, fornøyd med en super fin dag både på jobb og turmessig. Nå var jeg klar for helg selv om været lovet regn og grått. Jeg fikk smake på sommer, og neste uke er det meldt mer. Jeg er fornøyd.
Turen ble 2,3 km totalt fra parkering ved paviljongen i sentrum, jeg brukte akkurat en time i turtempo, totalt 176 høydemeter. Glemte å ta bilde, men det er et hode til gjemt på turen opp, helt i starten på selve skredderstien. Dette er vanskeligere å finne, men du kan jo prøve... God tur.

Har du lyst til å sjekke ut noen av de andre dagsturhyttene i Agder så legger jeg noen av de under her. Målet er at alle kommunene i Agder skal få sin hytte på plass ila de neste to årene. Alle hyttene er like.

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar