torsdag 8. august 2019

4444 trinn med utsikt fra trinn 1

Vi var tilbake på Flørli i helga for å gå de to nye turløypene; Flørli Cliffhike og Flørlineset opp. Trappa som sies å være verdens lengste tretrapp har vi gått tidligere, og den sto ikke på min plan denne lørdagen. Men sånn ble det ikke. Etter å ha gått Flørli Cliffhike, som du kan lese ved å klikke på den her Klippevandring til Kalleliklumpen, så ville en i turfølge gjerne prøve seg på trappa i stedet. Så da ble det sånn.
Ferjeturen fra Lauvvik på en time og 15 min er en opplevelse i seg selv. Lysefjorden er vakker.
Flørli var stopp nr fire på ferjeturen og du kan se trappa oppi fjellsiden når du nærmer deg. Et imponerende og litt skremmende syn om du har tenkt deg opp. Det hadde jo egentlig ikke vi denne dagen...…
Ho er i litt bedre form enn oss andre som var i turfølge, og smilte nok breiest både i start og i mål :)
Da var vi i gang. På denne turen hadde vi kun drikke med. Satte sekkene i bunnen. Det var 27 varmegrader og vindstille.
Det virket veldig langt opp til dette skiltet denne gangen, det var da jeg lurte på om dette var så lurt i dag :) Etter ca 700 trinn er det en mulighet til å velge kort trappetur og hoppe av og følge merket løype videre ned igjen. Det var ingen som valgte det av oss....
Ble litt opphengt i disse skiltene etter hvert. Og på det bratteste er det ikke så lett å nyte annen utsikt enn den du har rett foran deg.
Men utsikten er formidabel og flott. Da vi gikk her sist i 2016 hadde vi pøsregn og tåke, da var det mer grått. I dag var det ingenting å klage på når det gjaldt utsikten. Ikke hadde vi tidspress for å rekke ferja som vi hadde sist heller, så vi var enige om å ta det rolig og holde følge.
Det er to partier i trappa som er virkelig bratte. Der finnes ingen rekkeverk, men det er en vaier du kan holde deg i. Mange går "på alle fire" i disse partiene og holder nok fokuset mest fremover da. Vi møtte noen som gikk nedover trappa, og det er ikke like lett å passere hverandre alle steder. Du må da ut av trappa. Å gå nedover etter å ha gått opp krever i alle fall at du ikke er skjelven i beina eller plaget med svimling!
Var veldig glad da jeg kom til dette
Ble flere pustepauser på vei opp denne gangen. Vi brukte en time og 20 min opp sist, og ca 15 min mer denne gangen.
Det flater godt opp mot slutten, og da var det bare å gå på :)
Dette skiltet savnet jeg sist, nå er det på plass. Merkelig at en kan synes at dette skiltet er "vakkert"
Da fikk hun viljen sin, og vi var på toppen. Yngstemann i følge var nok minst sliten og allerede på toppen var hun klar for å melde seg på Flørlitrappa opp løpet til neste år. Det kan jeg i alle fall si at aldri vil skje med meg :)

Ta med badetøy er mitt råd. Vannet på toppen fristet utrolig denne dagen og mange tok et bad her.
På toppen og godt over tregrensa.
Det er flere valg når det gjelder turen ned. Vi fulgte rallarløypa ned, beregnet til 3 timer. Du kan velge storerunden som er beregnet til 4 timer. Det er bratt i begynnelsen, og lett å skli. Tungt for knærne et stykke i begynnelse og slutt på denne veien ned.
Noen av de som passerte oss i trappa opp sleit mer på turen ned. Så her kommer styrker og svakheter frem.
Midtstykke ned er veldig flott med bekker og fossefall.
Liten pause med drikke før siste stykket ned og middag på Flørli.
Da mangler vi fortsatt etpar turruter her på Flørli, så vi må tilbake. Overnatting på Skåpet neste gang, så får vi flott fjelltur med også. Takk for turen.
Det var andre gang i trappa for min del, og innlegget jeg skrev om første ganga kan du lese her Verdens lengste tretrapp. Den var tyngre i dag enn sist, men da hadde jeg ikke en topptur i beina rett før og var nok i bedre form. Anbefaler å ta trappa først, og halvveis ned gå inn på stien til klippevandringsturen. Da får du to virkelig flotte turer i ett. Fordelen med å gå som vi gikk i dag, for det var virkelig en fordel, var at alle andre gikk til trappa da ferja la til, mens vi gikk til klippevandringen. Dermed slapp vi kø i trappa, for det må det ha vært i dag. Vi har kost oss på Flørli i et fantastisk sommervær. Det ble en lang dag med start fra Kristiansand kvart over fem og hjemkomst kl 24.00. Men det var verdt det :) God tur :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar