mandag 5. august 2019

Klippevandring til Kalleliklumpen

I går tok vi turen tilbake til Flørli. Vi kjørte til Lauvvik, parkerte bilen og tok ferja videre til Flørli. Forrige gang jeg var her tok jeg ferja fra Lysebotn, men for å få lengst mulig tid på Flørli uten å overnatte så ble det fra Lauvvik denne gangen. Vi visste det ville bli en laaaaang og tung dag, men gledet oss. Flørli er bilfri, så bilen må settes igjen på p-plass ved kaia.
Flørli Cliffhike er ei ny rute på Flørli, som frem til nå er mest kjent for Flørlitrappa 4444. Cliffhiken er beregnet til en to timers tur, betegnet vanskelighetsgrad viderekommende og krevende. Det er ikke en tur for de med høydeskrekk eller problemer med balansen.
Båtturen fra Lauvvik til Flørli tar en time og 15 min. Pris pr person en vei var 325 kr. Sparte du på biletten og viste den på returen var det halv pris tilbake. Den har tre stopp før Flørli. Vi hadde perfekt vær på turen i Lysefjorden og satt ute hele veien. Her passerer vi Prekestolen som fortsatt hadde litt morgendis rundt seg.
Lysefjorden er 422 meter dyp på det dypeste og er 42 km lang. Den ligger i Forsand kommune i Ryfylket i Rogaland. De mest kjente stedene i fjorden er Preikestolen og Kjerag.
Det var mange folk med ferja og mange folk på Flørli allerede da vi kom . De fleste satte kursen mot trappa, og vi var faktisk de eneste som tok veien mot klippeturstien. Ruta er nok ikke så kjent enda, og det var i grunnen helt greit. Det er forresten nok av overnattingsmuligheter her ute om du ønsker å få med deg mer enn du rekker på en dag.
Vi fikk følge i starten av flere sauer, men de slapp før vi begynte på stigninga for alvor.
Turen starter ved at du passerer bebyggelsen og følger den korkesvingete veien forbi husene. Når stigningen begynner for alvor møter du de første stigene. Det er mange av disse på vei oppover og turen er veldig godt merket og tilrettelagt.
Etter de første stigningene følger du en sti langs fjellveggen. Det er smalt og bratt, men utsikten er helt formidabel.
Tau, stiger og informasjonsskilt møter deg.
Vi ble i grunnen litt tause og målbundet av utsikten vi fikk i begge retninger av Lysefjorden.
Kalleliklumpen ligger utenfor stileiet, men er godt merket. Flere har sagt de ikke kunne finne veien ut hit, men jeg mener merkingen var veldig god. Kalleliklumpen er en naturlig formasjon, og den kan være usikker. Det er merket med at all ferdsel skjer på eget ansvar og at du må være forsiktig når du beveger deg her ute.
Det er ikke så lett å se noen feste for klumpen da det ligger steiner mellom den og fjellsiden
Det står faktisk at du ikke skal gå ut mer enn en av gangen...…
Følte meg utrygg med ho som satt på kanten for å ta bilde, var mer skummelt det enn å stå der selv
Tilbake på stien, litt mer trapper, så var vi på toppen
Tror kanskje dette var en av de pausene jeg har hatt på turer som jeg var mest glad for. 27 varmegrader er litt i overkant når det var så tungt. Men i godt selskap går det greit :)
Klar for turen ned etter påfyll. Vi hadde planer om nok en topptur. Og det ble nok en tur, bare ikke helt den vi hadde planlagt...….så det betyr at vi må tilbake senere for å gå den.
Det er nok en ny tur her ute, Flørlineset opp. Den er gradert til moderat og starter litt lenger ut på Flørli. Vi ombestemte oss da vi kom ned, fulle av adrenalin, og fulgte yngste og sprekeste turdeltaker av oss sitt ønske om å gå trappa heller...…..
Turen for oss ble to timer i gangtid. Det er ikke langt, 3,3 km rundt og 625 høydemeter. Høydemetrene er opp i et strekk, når du kommer til toppen så flater det ut i løypa før du starter på nedturen. Vi hadde sol og 27 grader i går, så væsketapet kjente jeg godt. Flere mener at nedturen er like tung, i alle fall for knærne. Det er steinete og lett å skli eller trø feil, men med gode sko går det greit. Jeg likte denne nye ruta, og går den gjerne igjen, men da skal jeg velge en annen kombinasjon på turene enn den vi hadde i går. Trappa opp og klippevandringen til Kalleliklumpen går fint an å kombinere, i den rekkefølgen. God tur :)