tirsdag 30. juli 2019

Gjeving, med fiskesuppe "til å dø for"

Når været eller formen ikke inviterer til så lang tur i terrenget, så prøver jeg allikevel å få med meg noe nytt. Vi bor i et fantastisk land, og de fleste har mulighet til å bevege seg fritt rundt, noe mange i andre land bare kan misunne oss. Jeg besøkte Gjeving i fjor, litt med en tilfeldighet fordi jeg trodde jeg kunne kjøre bil til Lyngør. Det kan du forresten ikke, men det går ferje fra Gjeving. Men du trenger absolutt ikke å dra til Lyngør for å besøke Gjeving, for meg holder det å lokke med verdens beste fiskesuppe og blåskjell! Og det er ikke tull engang. Jeg legger med noen bilder, så kan du jo se om en spasertur i Gjeving før deilig fiske og skalldyrmat er noe å tenke på.
Gjeving er et tettsted i Tvedestrand kommune i Aust-Agder. Tettstedet ligger på fastlandet rett innenfor Lyngør. Gjeving har fast båtforbindelse med Lyngør og Tvedestrand, og veiforbindelse til Tvedestrand og Risør på Rv411.
I løpet av 1990-tallet ble det bygd mange nye hytter, time share og hotell i Gjeving, og selv om veien ut også er blitt bedre, så er den på enkelte steder både smal og svingete.
Det er ren idyll å spasere mellom hyttene og over de små broene.
Det er godt tilrettelagt med parkering om du ønsker å ta en tur med båten til Lyngør, der får du nemlig ikke bil med.
Det er ikke mange minuttene med båt til Lyngør, og denne ferja kom og gikk hele tiden
Anbefaler et besøk her, det er så verdt det! Du kan også velge å sitte Ovenpå :)
Jeg har valgt det samme de to gangene jeg nå har vært her, og jeg har prøvd meg på oppskriften selv. Blåskjell til forrett og fiskesuppa til hovedrett.
Den er bare helt SPESIELT god
Utsikten er det heller ikke noe å si på. Du kan jo sitte ute om du vil det, men vi var her en litt kald maidag og da ble det inne

Det er flere flotte turløyper også her ute. Om du følger brygga nedenfor hotellet og leilighetene kan du få flott utsikt mot noen av Sørlandets holmer og knatter
Fra svabergene her ser du rett ut mot Lyngør fyr. Det er bare fem minutter med taxi båt ut om du ønsker å besøke fyret.
Ta en tur til Gjeving om du har lyst på en kjøretur. Du må liksom velge det, ellers kommer du deg ikke ut hit da det ikke vil være et naturlig valg om du skal andre steder. Og hva med en stopp i Tvedestrand på veien, denne vakre lille sørlandsbyen som kun lever om sommeren. Da kan du få med deg Norges smaleste hus. Du kan lese om huset her Norges smaleste hus Det ble skrevet etter forrige besøk på Gjeving. God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar