lørdag 10. september 2022

Til Stol 1034 moh, Vettenes rike.

Når jeg nå ligger hjemme med Corona og ikke kan gå tur, så kan jeg likevel dele noen av sommerens favoritter. En av dem var definitivt turen til Stol i Valle. Jeg har flere ganger gått turen over Homfjellet til Laugardalen og ned til Homme etter at den ble merket høsten 2017. Turen er fantastisk flott og gir en nydelig utsikt over Setesdalen. Du kan se rundturen min her Homfjell med utsikt over hele Setesdalen

Når jeg har gått tidligere så har avstikkeren til Stol blitt hoppet over. Denne gangen var målet Stol, og jeg valgte å hoppe over Einang på turen opp. 

Startstedet er rett fra Rv9. Fra Valle sentrum kjører du videre nordover i retning Hovden. Når du passerer veistasjonen kommer du etter 50 meter til en slak sving hvor det er en avstikker til både høyre og venstre. Kjør til venstre, her er det god plass til å parkere flere biler. Det karakteristiske lille fjellet foran Homfjell heter Einang og er lett å kjenne igjen på formen.

Stien fra parkeringa følger en fin grusvei de første kilometerne, før den går inn i skogen og brattere terreng. Her i kløfta går stien til høyre opp til Einang, til venstre videre til Homfjell. Jeg valgte denne gangen å ta Einang på vei ned igjen siden jeg skulle gå samme vei tilbake.

Fra krysset går stien videre i et varierende og tidvis bratt terreng. Langs hele veien her er det flotte utsiktspunkt og steder å sette seg ned om en ønsker det. Det er bratt ned mange plasser, men stien har god avstand fra kanten, så du velger selv hvor nærme du vil gå. Turen er merket krevende, og det er en fordel å ha gått litt i terreng tidligere. De fleste vil finne den tyngst i pusten opp, og kanskje kjenne knærne mest på turen ned.

Det er bare å nyte utsikten. Her ser jeg rett ned på Einang, som jeg denne gang ville ta på vei ned. Både Einang og Homfjell er tell-tur-turer, her var ikke Stol kommet med sommeren 2022.

Så var jeg oppe på dagens første topp. Det var ganske mange familier på tur her denne dagen, ingen norske, men tyske, nederlandske og ungarske. Alle på vei videre ned mot Laugardalen. Homfjellet er et svært fjell, 950 moh. Setesdal lager en sving her, og går et stykke i retning øst-vest. Homsfjell ligger derfor på tvers av hovedretningen i dalføret.

Her ser jeg rett mot Hommstol, eller Stol som det er merket. Det er en veldig synlig knatt, og det blir fortalt at det i gamledager huset veter. Stien følger eggen på fjellet, og gir deg en super utsikt, så veien til Stol er ikke rett frem her.

Det er flotte skilt og turen er godt merket hele veien

Flere merkinger er små varder med blåmerker på

Her får du virkelig fugleperspektiv på Valle

Flere små tjern på turen, og muligheten til å bade er der. Litt myrete enkelte parti, men da jeg gikk så dominerte de tørre partiene etter vannmangelen som har dominert denne sommeren.

Så kom skiltet til Stol, her har jeg altså tidligere bare gått forbi og videre mot Laugardalen. Så turen opp til Stol blir en avstikker uansett hvor du velger å gå videre. Denne delen av turen er merket sort, dvs ekstra krevende. Har sett flere kommentere dette som helt unødvendig. Jeg er enig i den sorte merkingen. Det betyr ikke at ikke alle kan gå her, men det krever litt mer. Stien er smal og bratt enkelte parti, og har det vært mye nedbør kan det definitivt være glatt og sølete.

På et av de bratteste partiene like etter du starter stigningen er det satt opp bøyler i fjellet, som en liten viaferatta. Jeg så faktisk ikke bøylene først, var så opptatt av hvor jeg skulle trø, for her var det vått og sølete. Ble superhappy da jeg så dem, da gikk alt som en lek.

Så var jeg her da, og for en utsikt!! Her ser du helt til byen og til Gaustadtoppen med, bare du vet i hvilken retning du skal se. Og toppen ligger på 1034 moh.


Jeg brukte nokså nøyaktig to timer opp hit.

På Stol ble bål tent nyttårsaften 2000, og er dermed en av toppene i Norge som kalles 1000 års sted

Veldig glad for de bøylene på vei ned, ellers hadde jeg måttet nedpå med rompa og blitt klissblaut. Regner med du vet, men sier det likevel, rygg ned. Da har du full kontroll. Så noen som prøvde å gå med fjeset "ut", det funker dårlig. Han ble ikke fornærmet da jeg sa han måtte snu seg ;) 

Nista tok jeg på Homfjell på veien tilbake. Her var det lite vind, deilig sol og fantastisk utsikt. Fikk delt litt plaster med en som hadde noen voldsomme gnagsår, tenkte endel på han da han gikk videre mot Laugardalen.

På vei ned så tok jeg veien opp til Einang. Dette var helt bevisst, for turen ned er litt hard for mine knær og da funket det bra med et avbrekk og litt oppover igjen før resten av turen ned. Høydemeter får du nok av på denne turen om du tar Einang før eller etter, eller kanskje tar Einang en annen gang. Du MÅ ikke ta elle tre som jeg gjorde.

Sjekk den utsikten!! Og vil du bare ta Einang så går det fint og, ca 30 min opp fra parkeringen.

Einang er en særprega ås og ligger like ved Rv9. Selve toppen er 625 moh. Åsen stikker frem vest for Homsfjell mellom fjellet og Otra. Det skal være mulig å se en gulldråpe og en sølvdråpe i fjellet som er mye fotografert, men jeg har ikke sett de. Det er også et sagn som sier at den dagen bror og søster gifter seg vil fjellet falle ut og fylle dalen, dette i følge professor Olav Bø.


Skiltene til både Einang og Homsfjell står helt i starten av stien, like ved Rv9.

Turen denne dagen gikk i perfekt turvær, det var sol og 18 grader, akkurat passe vind til å holde mygg og fluer borte når jeg ble svett. Totalt ble turen min tur-retur Stol med en avstikker til Einang på vei ned, 11,4 km med 898 høydemeter. Jeg brukte 4 timer og 22 min i et helt greit turtempo, jeg skulle ikke rekke noe som helst. En fin variant om du ikke ønsker å ta hele rundturen der siste delen er på asfalt. Når du er på Stol er du halvveis, så på lengden spiller det ingen rolle. 
Du kan se hele turen her Tre topper i en; Homfjell, Stol og Einang  God Tur :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar