fredag 23. juni 2023

Nordtoppen og dagsturhytta i Alta

At jobben tar meg til hele Agder er topp, men at den tar meg til nord i landet er supert. Forrige uke hadde jeg tre dager på jobb i Alta, og med midnattssol så tar jo dagen aldri slutt. Dette skulle jeg gjerne hatt i sør også. Vi tok med oss litt varmegrader og sol fra sør, og etter jobb dro vi på topptur. Bli med da vel.

Dette var målet, Nordtoppen i Alta. Turen er beskrevet på ut som middels krevende med sesong fra mai til oktober
Vi parkerte ved museet i Alta og gikk over veien og fulgte sykkelstien til vi fikk skilt og tok av til venstre. Turen er skiltet og merket hele veien opp
Det blir multer i år også
Det bar oppover, greit å gå, du ser hytta lenge før du er oppe. Flott hytte, og dette er typen dagsturhytte som er valgt i Troms- og Finnmark. Det er Nord-Troms Friluftsråd og Finnmark Friluftsråd som har gått sammen om å få bygd totalt 16 dagsturhytter som skal bidra til bedre folkehelse ved å få flere ut i naturen. Hytta åpnet i september 2022
Utsikten er bare rå, slik utsikt jeg bare elsker. Åpent, fritt, vilt og vakkert.

Hyttene er små arkitektoniske perler med nydelig utsikt men som også ligger kun en kort gåtur fra bebyggelse og allfarvei. De kalles perlehytta.
Store vinduer på to av sidene ga et fantastisk lys og utsikt
Vedovn og steingulv. Tenk å sitte her med midnattssol om sommeren og nordlyset på vinterhalvåret.
Vi var så heldige å få hytta helt for oss selv når vi kom, men det varte ikke lenge. Plutselig var hytta fylt opp, vinduene helt dekket med dugg, og luftfuktigheten høy. Men vi rakk å nyte litt mat og utsikt alene først.
Jenter på tur, bare digger det. Lov å kose seg litt.
Har hatt så mange fine opplevelser på turene opp hit til nord

Bare å nyte synet. Floraen her oppe er rik.
Nordtoppen i Alta

Dette er retningen og målet for neste tur når vi besøker Alta
Perlehytta Alta
Værmeldinga til yr i dagene før vi reiste var deprimerende, regn og kaldt. Men Yr tok feil, vi kom opp til sommer og midnattssol.

Du kan se hele turen her Nordtoppen i Alta  Turen ble 5.9 km og vi brukte 2,5 timer og totalt var det 461 høydemeter, så litt opp og ned. Dagene i nord var like fine som vi kunne ønsket oss og håpte på. Jeg gleder meg allerede til neste gang. Og jeg har pekt meg ut neste topp, vi kunne se den fra Nordtoppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar