torsdag 15. juni 2023

Gjennom Eventyrskogen til Tippin i Åseral

Lørdag 9.juni ble det kveldstur gjennom Eventyrskogen til dagsturhytta Tippin i Åseral. En bratt, kort tur som tok meg til en fantastisk utsikt. Utgangspunktet er skolen og idrettsanlegget i Åseral, mer veibeskrivelse trenger du ikke. Stien starter i enden av banen ved lagerbygningen. Jeg bare MÅ få skryte av dette anlegget her, råfint! Både hvordan det ser ut og hvordan det ligger til. Som gammel fri- idrettsutøver bare måtte jeg løpe litt og prøve banen, og jeg måtte også bort i klatreveggen på fjellet og ta på litt. Her var alt i stand, ingen ødelagte ting eller tegn på hærverk. Blir litt glad av sånt jeg.

Sjekk dette anlegget! Ligger "vegg-i-vegg" med skolen

Stien opp starter i enden av banen ved lagerbygningen, du kan ikke gå feil. Og turen starter gjennom Eventyrskogen

Flott tilrettelagt sti, i alle fall i starten

Masse fine oppgaver oppover gjør nesten så du glemmer at du går oppover

Kanskje klarer du oppgavene bedre enn meg....

Og kanskje lærer du noe nytt, sånn som meg....

Her er toppen av Eventyrskogen, og her kan du også sjekke inn Telltur om du driver med det, det kan du også på toppen ved hytta. Herfra blir det brattere mot toppen. Og nå var bakken knusktørr.

Vi gikk litt på oppover, og jeg kan love høyere puls og litt pesing om du gjør det samme, bratt og tungt siste stykket.

Hytta lå helt perfekt til, sånn etter min mening, for her er det utsikt så det holder.

Akkurat nå er det ikke lov å bruke denne, men når høsten kommer og det har regnet litt, da er den super.

Sjekk den utsikten! Vakker bygd dette.

Vet ikke hvorfor topper er så attraktivt for meg, akkurat som utsikt med fjord og fjell er, men jeg liker det jeg ser, og vi er heldige som har muligheten til å bevege oss så fritt.

Denne dagsturhytta i Agder er bare så fin, nesten like fin som første gang jeg så den. Det var i Lillesand. Dette ble min nr 11, og vi er i Åseral.


Litt film med utsikten

Her kan du se turen Pippin i Åseral , turen er ikke lang, 2,1 km, men med 136 høydemeter så er den bratt til tider. Jeg brukte 55 min, og da kikket jeg litt både her og der. Tenker ikke den nødvendigvis er for alle, men de fleste kommer seg greit opp når man bare tar tida til hjelp. Denne hytta legger seg høyt opp på lista mi når det kommer til dagsturhyttene i Agder. Du kan se de jeg har besøkt til nå ved å klikke på lenkene under.

Knibenro i Lillesand HER 
Øyliblikk i Kristiansand HER 
Moseidhytta i Vennesla HER 
Trogbu i Åmli HER 
Sherpahytta i Lyngdal HER
Skredderhytta i Flekkefjord HER 
Fjordsyn i Kvinesdal HER
Havblikk i Farsund HER 
Berefjell i Iveland HER 
Kolåsen i Birkenes HER


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar