torsdag 22. august 2013

På "skattejakt" i gruvene

De fleste turene mine starter med bilkjøring for å komme til et utgangspunkt. Men denne gangen starter jeg fra trappa hjemme. Jeg arbeidet et år i metallindustrien, og fikk plutselig litt mer innsikt i, og interesse for, gruver. Så viser det seg at det finnes nedlagte gruver "rett utenfor stuedøra" mi, på Søm i Kristiansand. Jeg innrømmer at de ikke var lette å finne, og det var slett ikke skiltet, men hjelpes så imponert jeg ble da jeg fant inngangen! Og så flott det var!!
Sømsgruva var Kristiansandsdistriktets største feltspatgruve. Her arbeidet opptil 12 mann på det meste. Gruva ble drevet fra ca. 1895 til 1912, og i disse årene ble det utvunnet flere tusen tonn feltspat.
Du ser litt dimmensjonen når jeg står øverst i inngangen til gruva. Gruva var fyllt med vann i bunnen, men skråninga ned mot bunnen var ikke brattere enn at det var helt greit å gå.
Taket i gruva var dekket med "kråkesølv" og det ga et nydelig skinn når sola skinte inn i hula
Denne turen er bare et par hundre meter, men går an å kombinere med et lite sjøbad om været tillater eller en spasertur langs svabergene på sidene av sandstranden. Parker på parkeringsplassen ved Vardåsen og følg skilting mot friarealet. Man kommer til gruva ved å følge stien mot sandstranden. I området er det også funnet boplass fra steinalderen.
"Skattejakt" i Sømsgruvene er morsomt både for liten og stor, og er en flott liten tur om man ønsker å oppleve noe litt annet. Feltspalt brukes forresten blant annet i porselensindustrien og til å lage kunstige tenner av, bare sånn om du skulle falle og knekke en :) God tur !!

2 kommentarer:

  1. Så spennende.
    Ble helt hekta på å plukke kråkesølv da jeg var i Spydeberg i vår.

    :) Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var en skikkelig flott tur. Ikke så mye trim, men mer spenning og historie. Svært få i byen vår som vet om stedet dessverre. Og her kan de minste virkelig finne "gull" :)

      Slett