fredag 16. august 2013

Ute til lunch, på Den Franske Riviera

"Tenk at vi gjorde det" sier dama foran meg i innsjekkinga, "Tenk at vi flyr Nonstopp til Nice og spiser lunch. Jeg vet at de snakker mye om det i Kristiansand, men ingen snakker om dette i Grimstad" (dama var fra Grimstad...)
Vel, jeg er fra Kristiansand, og har ikke hørt så mye snakk om det......men på Evje derimot, der snakker de om det :) Når jeg tenkte å skrive om turer, var det egentlig ikke av dette slaget, men denne gangen gjør jeg det. Vi sto tidlig opp i dag, satt på flyet rett over seks og landet i Nice rundt halv ni, til min første tur til Frankrike og den Franske riviera......for å spise lunch. Hvorfor? Svaret er enkelt, fordi jeg kunne.
Vi landet til 29 grader og skyfri himmel, tok Taxi fra flyplassen (ikke nødvendig egentlig, du kan gå rett inn på strandpromenaden) ba om å bli kjørt til den gamle delen av byen (etter tips), sjåføren svarte "Oui" og en masse annet for meg uforståelig, kjørte i hele 7 min før han slapp oss av på det flotteste matmarkedet jeg noen gang har sett. Det skal de ha, de vet hvordan de skal presentere varene! Feilfri frukt og grønt, fantastisk flott sjømat, oster og ikke minst blomster. Vi spiste de største morellene og beveget oss sakte i små gater ned mot promenaden, sjø og sol tiltrekker meg fortsatt mer enn shopping :)
Det var bare å få skiftet til sommerkjole igjen (det eneste jeg hadde med på turen, pakket lett) tempen i vannet var 29 grader og selv om jeg ikke hadde planer om å bade, glemte jeg det, og tørket i sola etterpå. Kanskje var dette årets siste bad?
Dagen skulle vi jo bare nyte, ikke rekke noe annet enn flyet tilbake på ettermiddagen.
Det var jo lunch jeg skrev at vi skulle på, og den ble inntatt på en av de mange restaurantene i kvartalet opp forbi strandpromenaden, må ærlig innrømme at jeg synes det var noe rart at man ikke kunne nyte noe kaldt å drikke på noen av restaurantene på stranden. Her måtte man leie solseng (18 Euro pr stk!!) eller spise, det ble ikke servert bare drikke. Merkelig synes nå jeg, og de aller fleste restaurantene var tomme med mange ansatte.... Men vi inntok deilig sjømat og Pizza, og prisene for oss som reiser mye i Hellas, var noe høyere enn vi er vandt til i varmen :)
Selvsagt er det mye å kikke på også i Nice, men tiden vi hadde var begrenset, og vi hadde vel egentlig ikke så veldig lyst i varmen til noe annet enn å nyyyyte. Promenaden er nok et flott sted for trening, se og bli sett, for her var "trafikken" stor. Sykler, skatebord, rulleskøyter og joggesko. Utrolig mange "godt voksne" med flotte kropper de ønsket å vise :)
Jeg startet med å si vi reiste, fordi vi kunne, og her er hvordan vi kunne. Flynonstopp går fra Kristiansand, flybillettene ga vi 495,-for t/r, og jeg hadde timer å avspasere. Å bruke pengene på opplevelser gjør jeg gjerne fremfor å bruke de på ting, ting jeg ofte ikke trenger. Og så noen ord om Flynonstopp: for et flott fly, for noen flyvertinner og for en service! Maten var delikat, smakfull og kjempegod om bord, prisene helt akseptable. Ikke har jeg sett så blide flyvertinner noen gang, og heller ikke har jeg sett de gå med vinflaskene for å gi påfyll når det var tomt, de var så blide at jeg en stund tenkte de måtte ha drukket av flaskene på vei ned midtgangen der :) Ipadene du får utlevert når du går om bord gjør at det er mindre "søppel" i seteryggene, og du kan få den underholdningen du vil, om det nå er film, musikk, avisen eller annet. Og jeg innrømmer det, jeg liker at det er sørlandsk, både sørlandschips og Voss vann, og ikke minst dialekten til flyvertinnen, det er liksom så koselig :) Så jeg håper de klarer seg, at mange flyr med Flynonstopp, jeg kommer i alle fall til å velge dem igjen! Jeg lærte ikke noe fransk, men hadde en fin dag med verdens beste turvenn. Adieu Nice. Nous nous reunissons a nouveau

4 kommentarer:

  1. Høres deilig ut, Marit! Og gratulerer så mye med blogg, endelig!!! Det hadde gått meg hus forbi!

    SvarSlett
  2. Takk Ingvild, nå gjenstår det å se om den blir brukt :)

    SvarSlett
  3. Fy søren for en mulighet dere har :)
    Skulle gjerne dratt til Nice på lunch en dag.

    God helg.
    Klem

    SvarSlett
  4. Denne muligheten er bare ut august, så skifter rutene. Nå planlegger jeg tur til Santorini :)

    SvarSlett