torsdag 19. mai 2016

Eidsveden 129,7 moh, TipåtoppAgder 2016

I kveld gikk turen til Eidsveden helt vest i Søgne. Du kjører til Tangvall, videre til Lunde, Ålo og parkerer ved Ti på topp skiltet på sletta mellom Vigebo og Salthaug. Et godt tips om du ikke er kjent er å holde til venstre i alle kryss, og til høyre i siste, til du ser Ti på topp skiltet langs veien. Når du finner skiltet er selve turen opp til veden veldig godt merket.
Stien til toppen er 1,8 km og vi brukte en liten halvtime opp.
Det er lett å se skiltet fra veien

Turen er merket med slike hele veien
Nydelig myrull på myrene
Som bomull
Litt brattere mot toppen, men ingen tung tur dette
Veldig fin sti hele veien opp
Vi er oppe ved veden. Her er egentlig en enorm utsikt, men ikke i dag....
Eidveden har vært i bruk i over 1000 år som kystvaktstasjon. Vakthytta er fra 1889. Under "Nøytralitetsvagten" under 1.verdenskrig 1914-1918 var Eidsveden bemannet. Under krigen 1940-1945 hadde tyskerne utsiktsvakter her .Området var i millitærbruk til 1951.
Slik er utsikten når det ikke er tåke (bildet er lånt) Det er utsikt i alle retninger mot skjærgården fra Kristiansand i øst til Mandal og Lindesnes i vest, og til heiene i innlandet.
Det lukter deilig langs myrene, og myrulla er flott å se på. Dessverre gjorde også været i dag at myggen var hissig, så turen ble gjort i et jevnt og raskt tempo, noe som ikke var noe problem når turen ikke er lenger.
Denne turen må nok gjentas en kveld når været er bedre, vi må jo få med oss utsikten. Synd det er så langt å kjøre, det er jo mer behagelig å velge turer som er nærmere. Å kjøre bil lenger enn selve turen varte er nok ikke det jeg ønsker i lengden. God tur.