mandag 1. juli 2019

Stigeveien til Høgfjell

Høgfjell i Flekkefjord har vært besøkt to ganger tidligere, men aldri fra denne siden for min del. Også denne gangen var jeg på hodejakt. Høgfjell var faktisk der jeg startet jakten min, for gode 55 hoder siden. Du kan se den turen her, Jeg er blitt hodejeger, så kan du jo finne flere på første turen om du vil.
Denne gangen fikk jeg veibeskrivelse fra en annen hodejeger som er mer lokalkjent. Vi tok av mot Flekkefjord fra E39, tok så mot Drangeid rett etter rundkjøringen. Kjørte ca 2 km til vi fikk Coop butikken på høyre side og svingte opp der. Fulgte veien over E39 igjen og kjørte til vi fikk en stor grusplass på venstre side. Satte bilen der og gikk så veien ca 50 meter før vi fikk skiltet opp til Høgfjell på venstre side. Nå er det bare å følge stien oppover.
Blåmerket løype hele veien opp
Flott utsikt halvveis til toppen
Modne blåbær til St Hans
Like før du kommer til plankene over myra er det skiltet en annen vei opp, uten tau og stiger.
Når du kommer til Bjødneskaret begynner stigningen for alvor og du møter den første stigen
Stabil og god stige med tau i tillegg
Om ikke du har ekstrem høydeskrekk går denne greit for alle
Etter stige nr to er det bare å begynne å lete i fjellveggen på venstre side. Dette er et av de største hodene jeg har funnet til nå, og nok en gang stokk jeg i det jeg kikket rett i øynene på fyren :)
Omtrent dette uttrykket :)
Om du bare skal finne hodet er du nå i mål, men det er i grunnen ingen grunn til å snu når du er over halvveis til toppen. Herr spiste jeg frokosten min og nøyt utsikten over Flekkefjord by.
Flott utsikt her oppe. Vil du finne flere hoder, så er du nærme tre til. Du finner de i innlegget på toppen av siden.
Det var tur nr tre opp til Høgfjell. Det er ca 3 km en vei denne veien. Mer spennende å gå her, jeg liker turer med variasjon i terrenget. Litt tau og stiger gjør ingenting. Det går oppover til toppen og tilsvarende nedover tilbake, men stigningen er ikke verre enn at alle kan klare den, også de minste. God tur og god jakt om du vil litt mer enn å gå til toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar