torsdag 25. juli 2019

Tur til Skoræ, det sørligste fjellet i Norge over 1000 meter.

I går, i vakkert julivær, tok jeg turen til Skoræ. Skoræ er et fjell som ligger vest for Ljosland i Åseral kommune i Vest-Agder fylke. Toppen er den høyeste i Åseral og ofte omtalt som Åserals tak. Det er ikke langt unna jeg vil si det er årets tur. Å kunne gå alene på en sånn dag gjør at jeg føler meg som verdens heldigste. For en natur, for et land vi bor i! Jeg tar deg med gjennom et bilderas.
Dagens mål, Skoræ 1041 moh, 156 meter høyt.
Jeg kjørte forbi skisenteret og fortsatte opp bakken til p-plassen ved Farevatn og startet turen her.
Turen starter ved at du følger traktorveien inn til andre enden av vannet. Turen er beregnet til 1,5-2 timer til toppen
Det finnes noen gamle slitte merker her og der, men jeg påstår at du ikke kan gå feil. Halve turen går du på planker som dette. De ligger greit med tanke på tilrettelegging over det våte terrenget, selv om de ikke hører hjemme der.
Jeg startet turen tidlig og bakken var dekket av nattens diamanter. Når jeg går alene så ser jeg så mye mer, følelsene ligger liksom nesten helt utenpå da.
I går var det lydene fra bekkene og fuglene som dominerte, og selvsagt bjellene fra sauene.
Det er virkelig lagt ned mye bra dugnadsarbeid for å få løypa fin
Alle de små vannene når du nærmer deg toppen gir deg nok av bademuligheter
Det er nok av små varder hele veien oppover. Varder ble egentlig laget for å vise vei. Det er forståelig at noen ønsker å stable stein selv, det medfører varder "overalt" og er egentlig noe av det som gjør at folk mister veien i dårlig vær. Hvis du er en av de som absolutt må lage din egen varde bør du derfor gjøre det langs stileiet.
Utsikten den siste km spesielt er bare helt fantastisk i været som var i går.
Nå så jeg varden, og kjente at litt frokost egentlig skulle bli deilig.
En time og 20 minutter i helt greit tempo, men uten andre pauser enn litt fotografering.
Frokost her er i alle fall frokost med utsikt!
Kjæresten har utstyrt meg med selfiestang, dette er første gang den blir brukt. Det var t-shirt vær hele veien opp, men for ikke å fryse når jeg var så svett så ble jakka tatt på med en gang jeg satte meg. Litt trekk var det på toppen, men ikke mer enn at det var behagelig.
Naturen er helt rå. Jeg lurer på hvilke krefter som har delt denne steinen så skarpt?
Traff ingen mennesker på vei opp, men hadde følge av flere av disse. Skrekkelig nysgjerrige, men lot meg ikke komme for nær likevel
Også han her karen (eller frøkna) hadde jeg følge med en god stund. Og det er vel sant det de sier; ingen vet hvor haren hopper. Den var i alle fall helt borte etter en stund.
Å kunne gå en hel dag alene i fjellet i perfekt julivær og så komme hjem og bli servert dette. DET er luksus.
Det er langt å kjøre fra Kristiansand og gå turen som dagstur for så å kjøre hjem, men det går helt greit. Jeg bruker 1 time og 45 min opp, og selvsagt like lenge ned. Turen slik jeg gikk den ble på 10 km. Her er du virkelig på høyfjellet, og terrenget er annerledes enn på toppturene i byen. Dette var min første tur til Skoræ, det blir ikke siste.
Du kan se hele turen min her om du vil. God tur.   Skoræ en vakker julidag

1 kommentar: