mandag 9. september 2013

St Hans på Besseggen

St Hans for meg er som regel  sjø, bål og grillmat. Men denne gangen ønsket vi å gjøre noe annet. Bilen ble pakket, og vi satte kursen for Valdres Flye og Jotunheimen for å gå Besseggen. Det er flere gode grunner for at Besseggen er en av landets mest populære turer. Den fantastiske utsikten over ville Jotunheimen, og de bratte passasjene som gir en god følelse av mestring er noen.
Det er 22.juni og fortsatt endel snø over Valdres Flye
Fremme ved Gjendesheim, været er perfekt. Vi betalte 1800,- for middag på kvelden, en overnatting på "dobbeltrom" med toalett helt i enden av ganga, og frokost dagen etter
Hytta til Jo Gjende sett fra Gjendesheim
Kveld ved Gjendesheim
Gjende var vakker på kvelden
Turen vår over Besseggen gikk mellom Memurubu og Gjendesheim, den mest vanlige veien å gå. Vi overnattet på Gjendesheim og tok ferja til Memurubu dagen etter, og gikk derfra tilbake. Besseggen er 17 km lang og det høyeste punktet ligger på 1743 moh. Å beregne totalt 8 timer på turen er vanlig.

Klar for tur, fortsatt er været fint.
Kø til ferga til Memurubu, det har skyet til og tåka er på vei
Fra Memurubu stiger det ganske bratt opp den første timen, før det etterhvert flater ut og går nedover mot "bandet" mellom Bessvatn (1374 moh) og Gjende (994 moh). Nå hadde været snudd for vår del, det begynte å regne og blåse på vei innover Gjende med ferja. Tåka kom sigende og sikten ble variabel. Det skulle bli en våt, lang og tung tur. Men det finnes ikke dårlig vær, eller....?

Vi er på vei oppover første stigning fra Memurubu og nå regner det

Vi har kommet til toppen av første stigning, utsikten er flott

Valg av vei
Fargen på Gjende er tydelig, selv i tåke og regn

Selv om været var ufyselig, så var opplevelsen stor. Selve Besseggen liger omtrent halvveis mellom Memurubu og Gjendeheim.

Under skydekket skimter vi nå selve eggen forran oss
Deler av turen gikk på snøføre, men ingen problemer med å falle igjennom
Nesten på toppen

Turen opp selve eggen var ubehagelig for min del, sikten var i perioder lik null, og jeg ble redd for å være for nær kanten ned da det var umulig å se hvor den var. I små glimt fikk vi litt "utsikt". Gjende lå grønn av brepartiklene som farger den (984 moh), Bessevatnet var fortsatt islagt da vi gikk (1374 moh), men den blå fargen skimtes gjennom isen.

Til tider så det nesten ut som om været var fint

Mister ikke humøret så lett :)
Issoleie, den høystvoksende planten i Norge, opptil 2370 moh
Nesten nede igjen ved Gjendesheim, sliten etter 6 timer i regn
Når man har kommet seg opp Eggen går det en tydelig sti mot Gjendesheim over Veslefjell. På toppen av fjellet passerer man en stor steinhaug, som markerer det høyeste punktet på turen, 1743 moh. Ca en km fra Gjendesheim deler stien seg i to, den til venstre går mot Glitterheim og Bessheim, den andre fører ned mot Gjendesheim og Gjende. Turen ned fra Veslefjell er til tider ganske bratt, men stien er fin. Vi brukte 6 timer på turen. Ønsket om å raste underveis var heller lite. Vi holdt tett sammen i den lille gruppa som gikk, for å ikke miste sporet. Turen var allikevel flott, men vi må nok tilbake å ta turen i bedre vær for å få den helt store opplevelsen. Det skal sies at de som gikk dagen før OG dagen etter, gikk i bikinivær!! Så fjellet er lunefullt, og det skifter fort. Skummelt å se hvor dårlig utstyrt enkelte var!

Verd sin vekt i gull pleier jeg å si, holder meg tørr og varm uansett vær, og gir godt feste
Nå har vi vel lov å drikke dette :)
Takk for nyyydelig mat, og god service på Gjendesheim. Vi valgte å kjøre videre etter turen, da jeg hadde behov for litt mere komfort :)   God tur!