mandag 23. september 2013

Trolltunga

Trolltunga er et bergutspring som "henger" ca. 700 meter over Ringedalsvannet i Skjeggedal. Utsikten fra Trolltunga er mildt sagt spektakulær, og følelsen når du går ut på Tunga er en fjellopplevelse du vil huske i lang tid. Vi hadde planer om denne turen i 2012, men denne turen ville jeg ha fint vær på, så derfor ble den ikke tatt. Hver gang vi hadde mulighet, var været dårlig. Men i år bød sjansen seg, og dette er definitivt årets tur i 2013.
Låtefoss, mye vann, mye lyd

Vi kjørte fra Kristiansand, over Hovden og Haukeli, ned til Odda hvor vi overnattet før vi tok turen. Vi hadde god tid, og flere stopp, og det er bare å gjenta fakta; vi bor i et fantastisk land!

Sauer er i grunnen helt ålreite dyr

Vi overnattet på Hardanger Hotell i Odda, og på kvelden smørte vi niste til turen dagen etter. Nista er som alltid; norsk laks og egg, ingen fjelltur uten :) Så her var det frem med eggekoker på rommet, og lukta av egg og laks hang i rommet da vi la oss. Tidlig opp, vi startet å gå kl 06.00.

Turen starter ved Mågeligbanen, og den første km går det rimelig rett opp, det er 450 høydemeter  på første km. Vi valgte å gå stien under banen (som er stengt), men vi så andre som valgte å gå "trappa" opp. Stien mot Trolltunga går relativt flatt innover Gryteskap, og ved et skidele rett før stigningen tar man til høyre og følger skiltet, og T-merket, sti. Nytt av året er at det er skiltet etter hver km, både motiverende og demotiverende kanskje :) Deretter går man mot skaret og videre mot Trombeskar der stien tar av mot Tyssevassbu og videre innover Hardangervidda.

Stien fortsetter østover og slakt ned mot Store Floren, der det er murrester etter en stall for hestene som ble benyttet ved anleggsdriften for kraftutbyggingen tidlig på 1900-tallet. Her er det rennende vann og en fin rasteplass.

Videre går turen over Hesteflåene og over den tørrlagte elven Endåno, hvor du kan se tydlige spor etter anleggsvirksomheten. Bratt opp til Endanuten, og så krysser man den tørrlagte elven til Tyssetrengene. Dette var et tvillingfossefall på 300 meter fritt fall (Norges høyeste). Disse to ble bygget ut i 1967. Det anbefales å ta avstikkeren ut til kanten og kikke ned mot Ringedalsvatnet. Stien går videre forbi Tysshøl som er oppdemmet og som har en fin badestrand.
Nå er du nesten fremme med turens høydepunkt: Trolltunga. Vi gikk uten noe særlig stopp, i et jevnt tempo og fint vær, og vi brukte 4 timer inn til Trolltunga. Denne turen gikk vi på joggesko etter anbefaling fra andre dagen før, du sparer en del vekt på dette når føret er så tørt og fint som det var
Plutselig var den der foran oss, Trolltunga. Den tok helt pusten fra meg, så utrolig vakker. Fargene klarte jeg ikke fange, men jeg kommer aldri til å glemme det synet.
Kunne ikke komme fort nok ned trinnene for å komme ut på tunga

Min tur skjorte, teksten sier alt
Om du ønsker en tur med store naturopplevelser, er dette en du må prøve. Alle kan gå turen, men anbefaler nok at du har gått litt i fjellet før, og at du vet du kan klare noen timers gange. Turen er 11 km en vei, og de første to km må betegnes som bratt stigning. Været snur raskt på fjellet, og de som gikk dagen før fikk snø og vind midt på dagen, da er turen mye tyngre. Turen er anbefalt fra juni til oktober på Ut.no. Vi gikk 1.august med håp om tørt og varmt vær, noe vi fikk. Dagen før, 31.juli snødde det....
Ser du den nydelige lille lemmenen?

Friskt fjellvann fylles på flaskene
På vei ned Mågelibanen etter 8 timers gange

Vi valgte å gå trappetrinnene ned, og helt ærlig, det anbefaler jeg ikke etter 8 timers gange.  Trinnene er smale og det er bratt, så for første gang fikk jeg virkelig oppleve gangsperre. Det hjalp nok ikke noe særlig på at jeg ble litt redd på det bratteste, og alt du har å holde deg i er en heller slakk vaier .

Lyst til å gå turen? God tur :)