fredag 26. mai 2023

Dagsturhytta på Dyreknuten på Feda i Kvinesdal, med hodejakt attåt.

Målet denne sommeren er å være innom alle dagsturhyttene i Agder etter hvert som de kommer opp. Leser du bloggen min så har du sett at jeg er godt i gang.  Hytta i Kvinesdal ligger på toppen av Dyreknuten, og den hadde offisiell åpning 14.mai i år. Jeg tok turen helga før åpning, og dette er nok ei hytte med utsikt så det holder, kanskje den fineste, i alle fall topp tre til nå sett med mine øyne.

Vi startet turen ved Sande og skjærgårdsparkanlegget ved fjorden. God plass til parkering og fine infoskilt. Vi kom på E39 over Fedafjorden bro og tok til høyre i tunellen mot Kvinesdal, så til høyre mot Feda. Over Fedabroa og første vei til venstre (her kjørte vi forbi og måtte snu, skjønte ikke at det var veien) følger veien og ser når du kommer til endes.

Stien fra Sande starter vd fjorden og går inn en grusvei til vestlandske hovedvei. Den følger man 600 meter til du kommer inn på skogsbilvei og sti. Godt skiltet. Du kan gå den som en rundtur, og det gjorde vi, i alle fall nesten.

Utrolig fin sti og terreng. Det går oppover i Sandsheia, og det blomstret nesten på hver en meter du gikk. Et stykke oppi kommer skiltet til Skomakertippen, og vi tok stien opp dit.

Sjekk den utsikten!!

Benker og bord og nydelig plass. Det blåste godt utpå kanten her, så vi valgte å gå videre.

Ut på tur

Nesten aldri sur

Skogen var imponerende fin her

Vi fant dette skiltet videre til Dyreknuten og trodde da dette var en del av rundturen. Det er det ikke. Det var ikke merket her vi gikk, men stien var tydelig. Her måtte vi klatre litt på det bratteste, så om ikke du liker det så anbefaler jeg deg å ta samme vei tilbake til hovedstien og fortsette derfra.

Mange flotte utsiktspunkt

Sånn var skogbunnen på store deler av skogen

Da var vi kommet til toppen, og her var det kun tau til å hjelpe seg opp tidligere, nå som hytta er på plass var det også kommet en stor flott ny trapp opp siste biten


Helt lik de andre dagsturhyttene i Agder, like flott i terrenget.

Leser du bloggen så har jeg skrevet mye om selve hytta tidligere, både om navn og fasong. Du finner også mye info om dette på fylkets egen nettside.

Det er ikke bare hytta som har flott utsikt her. Det har også et av hodene til kunstneren Christian Sunde. Så nå startet søket.


Og her er det. Jeg lette en stund, og ble nesten litt irritert da jeg fant det, for jeg fant det der jeg lette aller først, men da uten å finne det.

Innrømmer at dette hodet ikke er stort, og ikke lett å finne om du ikke vet hva du søker etter. Men min jakt etter hoder har passert godt over 100 funn, så jeg begynner å få teken :) Dessuten er jeg ikke alene om å søke, så tips fra andre hjelper også godt. Men her var tipset bare "du skjønner hvor det er når du kommer opp"

Vi fulgte stien tilbake og valgte å gå i samme retning, men nå på merket sti. Jeg lette nemlig etter et hode til.

Virket ikke helt fornøyd han her

Ikke store karen. Min kjære fant han ikke selv om han sto rett foran han


Utsikten gjør denne turen spesiell. Hytta er jo lik de andre, men gøy å se de ulike plasseringene. Og hodejakt på kjøpet, ja da kommer denne høyt på lista 

Turen vår ble totalt 5 km, og vi brukte ca 2,5 timer i turtempo, 262 høydemeter totalt. Vi kom ned på samme sted som vi gikk opp. Du kan se hele turen her. Denne turen kan trygt anbefales, og nå er jo hytta også åpen for besøk.

Har du lyst til å sjekke ut noen av de andre dagsturhyttene i Agder så legger jeg noen av de under her. Målet er at alle kommunene i Agder skal få sin hytte på plass ila de neste to årene. Alle hyttene er like.




























 
































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar