lørdag 2. juni 2018

Et besøk på Cameo Island fikk meg til å ønske å gifte meg.......igjen.

Cameo Island, eller Agios Sostis furukledde øy, er det mest pittoreske stedet i Laganosbukta. Denne lille øya som du kan nå via en lang vaklevoren trebro var knyttet til fastlandet Laganas inntil den ble skilt ut etter et jordskjelv i 1633.
Øya er nå privateid og fungerer som kafe og nattklubb, og er et yndet sted for bryllup. Når du har kommet over broa er det en trapp opp til toppen der en stor dør viser deg veien inn. Du må betale 4 euro for å komme inn, og biletten gir deg en gratis drikke i baren.
Cameo er løsrevet og ligger som en egen øy. Den er forbundet til fastlandet med en lang vaklevoren trebro. Det blåste godt da vi krysset.
Øya er ganske komersialisert, og ønsker du å inn på selve øya koster det deg 4 euro. Jeg stemmer for at det er det verdt!
Øya figurerer på svært mange bilder, og er et yndet sted for bryllup. Det var bryllup da vi kom og derfor var selve stranden stengt for andre gjester. Vinden tok godt tak i kjole, slør og hår til bruden da de krysset broa...
Etter broa tar trappa deg opp til selve porten til øya. Ønsker du å komme videre, er det her du må betale.
Over stranden som ligger i bukta omgitt av klippene er det en lang snor med store hvite tøystykker som vaier i vinden. Det er ikke til noen nytte, men det er flott å se på. Du kan finne disse tøystykkene igjen på mange bilder fra Zakynthos.
Dette bildet er lånt, viser øya fra luften.
Biletten gir deg en valgfri drikke i baren på toppen av øya. Herfra har du superfin utsikt over Laganosbukta, og furutrærne gir en deilig skyggeplass å sitte.
Det var bryllup da vi var der og stranda var stengt for andre. Vi følte nesten vi var invitert :)
Jeg er glad vi tok turen, selv i litt overskyet vær og vind var denne øya bare vakker.
På faslandet like ved broa over til Cameo Island ligger et vakkert lite kapell
Vi bodde utenfor Tsilivi, og turen med leiebil på Zakynthos veier tok oss i overkant av en time. Veinettet er varierende, men gps`en på mobilen var helt suveren. Skal du til øya anbefaler jeg et besøk på Cameo. Og var jeg ikke gift.......ja da kunne jeg godt ha gjort det her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar