fredag 22. juni 2018

Sovehei, helt på vidda i Lillesand

Sovehei kan med rette kalles vidda i Lillesand. Her er terrenget åpent og innbydende. Du kan se til Homborsund fyr østover, og du har flott utsikt over Lillesand by og havet. Jeg startet denne turen fra Prestholt barnehage ved Møglestu, og tok likegodt turen til Vardehei på vei tilbake. Disse toppene ligger i Olashei naturreservat, og kan starte fra samme sted. Du kan se Olashei turen her

Godt skiltet og merket hele turen. Skiltet til Sovehei står litt "med ryggen til" på venstre side av stien i et stikryss når du kommer fra den siden jeg gjorde.
Mange flotte tilrettelegginger på stiene i dette området. Åpent fint terreng, mye fuglelyder, lite eller mindre mygg og knott når det er så åpent.
Gikk i sterkt motlys igår når sola var på vei ned.
Det siste stykket oppover er som å gå på vidda. Flotte fjellpartier, nesten som svaberg
Varden er ikke like flott som på Olashei, men utsikten fra varden kan man ikke klage på
Flott utsikt over Lillesand
Flotte kart på alle toppene i området
Med sola på vei ned over "vidda" på toppen, fikk meg nesten til å føle jeg var på savannen
Aner ikke hva den heter, men var i store grupper utpå myrene, vakker i sola
Vi tok med oss Vardehei på vei ned. Går du ned fra Sovehei på samme plass som du går opp så går veien til Vardehei rett opp til høyre i stikrysset. Bare en kort avstikker til toppen.
Også her er det kart på toppen, og nye navn dukket opp
Ikke like flott varde som jeg hadde trodd i og med navnet, men utsikten mot byen og Homborsund fyr er fin.
Vi brukte 1 time og 20 min på turen i går, den ble totalt 6,9 km. Total stigning på turen ble 250 meter, småkuppert terreng. Turen til Sovehei vil definitivt bli tatt igjen, flott terreng å gå/jogge i. Vardehei tenker jeg bare vi sier vi har vært på og lar det bli med det. God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar