søndag 17. juni 2018

Hisåsen, Lillesands høyeste topp


Å jobbe helg er igrunnen ikke favorittaktivitet, spesielt ikke når været er fint mens du er på jobb og slårom i det du er ferdig. Jeg valgte uansett vær i går å ta turen ut. Rakk akkurat å skifte til turtøy før regnet kom. De siste metrene hjem fra jobb fikk jeg følge med en elg på veien, en litt merkelig opplevelse. Tenk så heldig jeg er som har naturen så nærme midt i et boligfelt. Det ble forøvrig ikke den eneste elgen jeg traff i går.
Jeg valgte å bruke vikeplikten og han benyttet seg av for"kjørs"retten. Et flott eksemplar!

Jeg valgte Hisåsen i går da jeg hadde hørt det var en fin tur. Kjør gamle E18 til Kaldvellfjorden. Her svinger du av mot Vatne ved bunnen av fjorden. Følg veien til du kommer til en bomvei på høyre side. Her parkerer du og turen kan begynne.

Følg bomveien opp Vassdalen ca 2 km til du kommer til ett veikryss. Her tar du til høyre.
Like etter veikrysset ligger ei koie på høyre side. Denne passerer du. Omtrent 100 meter forbi koia går det en sti opp ei li til høyre. Den fortsetter oppover heia og er lett å gå.
Du vil passere ei gammel bro langs stien. Rett etter ei stigning med fjell på venstre side, deler stien seg. Ta til høyre på nytt. Deretter er det bare å følge stien til den dreier til venstre opp på selve fjellet. Her starter også gammel merking av sti, og dette gjør det lett å finne veien helt opp til toppen
På toppen er det flott utsikt og en vakker varde. Stien opp er ikke så godt ryddet, og det virket ikke som om turen er mye gått den senere tid. Merkingen på fjellet er slitt, så vi rotet litt når vi skulle ned igjen for å finne stien.
Varden er virkelig flott
Utsikten er nok bedre når himmelen er blå og sola skinner, enn når det regner og er grått som her.
Dette var det beste med turen!! På myra nedenfor den siste stigningen på fjell traff vi på elgmor og hennes lille kalv. Kalven var enda rødlig i pelsen. Vi ble nok like mye skremt alle tre. De var så nærme at jeg kjente det godt i bakken da elgmamman begynte å løpe. Et fantastisk syn som gjorde en heller våt og grå tur til "solskinn".
Lillesands høyeste topp ligger 235 moh, og turen fra bommen til toppen er 3,3 km. Jeg brukte i underkant av 45 min opp, rotet for å finne stien ned, og brukte totalt 1,5 time på turen. Total stigning opp og ned er 340 m, som betyr litt kupert terreng. Jeg krysser turen av og sier God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar