torsdag 14. juni 2018

Sheikh Zayed Mosque

På en regnværsdag er det lov å drømme seg litt bort.
Enkelte ting i livet blir gjerne sittende i minnet og gjør mer inntrykk enn andre. Dette bygget er for meg et slikt minne. Da jeg skulle til Dubai i mars på kort varsel, og uten å noen gang ha hatt Dubai som et ønsket reisemål, ante jeg ikke hva det var jeg burde få med meg. "Du må se den store moskeen" sa flere. Og jeg lyttet. Heldigvis! Å reise til De forente Arabiske Emirater og ikke se Sheikh Zayed's Moske, er for meg det samme som å reise til Vatikanstaten uten å se Peterskirken, det gjør du bare ikke, religion eller ikke. Her er et bilderas, det må bare oppleves!
Moskeen ble påbegynt i 1996 og var ferdigstilt i 2007
Det er som å komme inn i 1001-natt, som et eventyrslott
Moskeen kan ta imot 40 000 til bønn. Selve hovedbønnerommet kan romme 7000, og de to bønnerommene på hver side av hovedrommet tar 1500 hver, et av disse er forbeholdt kvinner.
Bassengene rundt moskeen reflekterer det utrolig byggverket, og gjør det enda mer vakkert på kvelden.
Gården i midten er dekket av verdens største marmorgulv med blomstermotiv, gulvet er på 17 000 m2. Det var skinnende rent og utrolig vakkert. Jeg følte meg liten og til tider nesten alene i bygget, selv om det rommet mange tusen da jeg var der.
De fire minaretene i hvert av hjørnene i gården er 107 m høye
Alt er i dimmensjoner gigantisk, vakkert og skinnende. Gull, hvit og blått går igjen sammen med naturfarger.
Når kvelden kom får du den vakre blå lyssettingen i alle vinduer. Vi ble anbefalt å dra til moskeen i soloppgang for å få med den fantstiske endringen i lys. Vi dro til moskeen kl 06.00. og ble skuffet da vi ikke fikk slippe inn som gjester før kl 10.00. Vi valgte da å dra tilbake og oppleve solnedgangen, og det kunne ikke bli mer perfekt.
Taket inni et av bønnerommene
Lysekronene er gigantiske med juveler i alle farger. Et fantastisk syn!
Motivene i vinduene var så vakre, og må oppleves for å forstå det.
Teppet inne i hovedbønnehallen skal være verdens største, det er på 5627 m2 og 1200-1300 teppeknyttere måtte til for å lage det. Det veier 35 tonn og tok to år å lage, totalt er det 2,268,000,000 knuter.
Da sola gikk ned viste hele bygningen seg i ny drakt. Når det gjelder bekledning må du ved adkomst igjennom en port hvor du blir vurdet om bekledningen du har er skikket. Selv om jeg hadde lang kjole, langarmet jakke og sjal til hodet, fikk jeg ikke gå uten å kle meg om. De har lange kjoler til utlån, til meg ble de veldig lange.... Jeg opplevde dette som helt greit. Finner du det støtende tenker jeg at et besøk her ikke er for deg. Det handler om respekt.
Fargene i lyssettingen er til å miste helt pusten av, det er så ubeskrivelig vakkert og gigantisk.
Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan døde i 2004 og fikk aldri se byggverket han satte igang ferdigstilt. Zayed er grunnleggeren av de Forente Arabiske Emirater, og var president i 33 år. Hans eldste sønn overtok etter sin far.
Jeg kunne fortalt så mye om dette byggverket, og det beste er likevel å oppleve det selv. Besøket vi tenkte skulle ta en times tid ble til mange timer, jeg kunne ikke se meg mett. Vi fikk med oss kveldsbønnen, og lyden av bønnen ga meg frysninger. Selv om jeg ikke forsto noe, følte jeg høytiden i det, på lik linje med da jeg overvar messen i vatikanet. Det må oppleves og kjennes.
Et besøk her er sikkert ikke for alle, men for meg var det et av høydepunktene på denne turen til Abu Dabi og Dubai. Jeg ønsker meg tilbake, og lot meg fasinere av kultur, arkitektur og den enorme rikdommen jeg så. Så uendelig ulikt det jeg kommer fra. God tur om du får sjansen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar