torsdag 14. juni 2018

Olashei, en perle på Sørlandet

Vi har hatt en helt fantastisk vår i år, og regn har vært helt fraværende i uke etter uke. Det har blitt mange turer i skog og mark, de fleste gjentakende og etterhvert mindre motiverende for min del. Jeg trenger å oppleve noe nytt. Det trenger ikke være de lange turene til utlandet for å oppleves som stort, og denne gangen var veien hjemmefra faktisk ganske kort.
Vi kjørte E18 mot Lillesand fra Kristiansand, tok av mot Møglestu, kjørte inn til Møglestu vgs og parkerte på p-plassen helt innerst ved siden av barnehagen. Det er et turkart på et skilt rett ved veien her, og det er mange alternative mål. Olashei er et av de.
Litt vanskelig å forstå hvor jeg skulle gå i starten, men følg den asfalterte veien mot høyre (da har du barnehagen i ryggen). Du kommer til to gårder, den siste er prestegården. Her følger du grusveien på venstre side og kommer etterhvert under E18. Du kommer etterhvert til et lite vann på høyre side, og i enden av vannet er det en sti til høyre. Herfra er det godt merket med røde merker på fjell og trær, samt skilt i stikryss.
Vi startet nederst på turskiltet og skulle til Olashei som er på toppen på høyre side
Flotte skilt om enn litt vanskelig å lese enkelte
Fjellene her hadde så flotte mønster, som bølger
Overraskende grønnt og frodig etter uker med sol og varme
Naturen er virkelig vakker her i Lillesand
Flott og grønnt, fine stier, følte meg litt som i jungelen
Veldig bra tilrettelagt med flere partier med flotte gangstier
Er det ikke flott??
Så var vi oppe, etter 45 min rask gange i flott terreng. Det går oppover og toppen ligger på 166 moh
Fikk lyst å bade, men det får bli en annen gang
Myrulla er virkelig flott nå
Vi brukte totalt halvannen time på de 7 km frem og tilbake. Det er mulig å ta dette som en rundløype, og det blir det neste gang. Jeg visste ikke om dette flotte turterrenget 15 min kjøring fra døra hjemme. Her vil jeg ble bedre kjent!! En veldig bra jobb med tilrettelegging og merking i dette området. Anbefales. God tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar