søndag 3. september 2023

Orrestaua, dagsturhytta i Vegårshei

 Målet har vært å besøke alle dagsturhyttene i Agder denne sommeren. Men det gikk ikke, da det egentlig ikke har skjedd så mye etter de jeg tok før ferien. Men Orrestaua i Vegårshei ble min 15.kommune. Jeg gikk en dag i august med vær som det stort sett har vært denne sommeren, heller ustabilt.

Flott idrettsanlegg her, alt samlet på en plass og med god plass å parkere, lett å finne frem.
Syns jeg har sett hytta før ;)
Det er en helt grei tur som alle kan gå, den starter i rulleskiløypa og går over i sti. På toppen her har du utsikt over Ettevann og til Hovdefjell i vest og Grønnfjell i nord.
I de fleste hyttene ligger det skinn på benkene, denne hytta hadde "det lille ekstra" på benkene
Virkelig flotte sitteunderlag!
Denne boka i hylla i hytta gjorde så inntrykk på meg. Denne burde leses av alle voksne!! Vet den er pensum på noen barneskoler, og det er flott, men dette utsagnet er fra en voksen, en voksen som ikke vet bedre.......takk for at boka var i hylla. Og for dere som ikke kjenner den igjen så er det boka til Herman Flesvik og Erlend Loe.
Selv om alle hyttene er like, så har alle sitt særpreg
Orrestaua, offisielt åpnet 20.august 2023

Dette er en kort grei tur å gå. Vi parkerte ved Fjellheim ved Myra som er kommunesentrum i Vegårshei. Turen er 4 km lang t/r med en 100 meter stigning og en gangtid på ca en time t/r. Så krysser jeg fingrene for at flere hytter kommer opp før vinteren. Under har jeg lagt de jeg har besøkt tidligere.

Knibenro i Lillesand HER 
Øyliblikk i Kristiansand HER 
Moseidhytta i Vennesla HER 
Trogbu i Åmli HER 
Sherpahytta i Lyngdal HER
Skredderhytta i Flekkefjord HER 
Fjordsyn i Kvinesdal HER
Havblikk i Farsund HER 
Berefjell i Iveland HER 
Kolåsen i Birkenes HER
Tippin i Åseral HER
Hekkfjell i Hægebostad HER
Aurebu i Lindesnes HER 
Jarebu i Bykle HER













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar