lørdag 10. juni 2023

Dagsturhytta Kolåsbu i Birkenes kommune

Birkenes kommune har plassert dagsturhytta på Herefoss, like under Kolåsen med flott utsikt utover Herefossfjorden og herefossbygda. Den ble offisielt åpnet av ordføreren i Birkenes, min tidligere kollega, Gyro Heia 11.desember 2022. Dette er ikke bygda jeg har vært mye i, og jeg skjønte ikke helt hva den store fuglen som står der har med bygda å gjøre. Så var det altså så enkelt som at navnet er satt sammen av fuglen hegre og foss. I dokumenter fra 1600-1700 tallet ser man ofte navnet skrevet Heigrefos, så ble det Heirefos og videre til Herrefos med dobbel r og enkel s til slik vi ser det nå, Herefoss.

Den store flotte Hegra er lett synlig, og gjorde at vi lett fant start på turen

Vi startet fra Hanefoss brua og ville gå rundturen via Kolåsbu, Lille og store Kolåsen, ned til Hanefossdemningen og veien ned til brua igjen.

På vei inn til Hanefossbrua stoppet vi ved Herefossen og den var imponerende flott. Du kan starte turen her og, da er det en brattere stigning. Det står skiltet med bratt sti. Denne er ikke mer enn 700 m lang. Vi valgte å kjøre videre.

Hegra sto ved fossen.

Grei parkering og skilting fra Hanefoss brua

Det første stykket går du på grei grusvei, siste stigninga til hytta på sti og fjell

Min 10. gang jeg får øye på samme hytta men ulike plasseringer.

Flott plassert, flott utsikt. Innrømmer gjerne at jeg liker best de hyttene som er plassert med utsikt, sånn er det bare.

Ingenting å si på utsikten. Heller ikke på inventar i hytta. Her var det nok av lesestoff for alle aldre. Godt med saueskinn å sitte på, til og med noen greie bord til de som ønsker å ha maten på bordet.

Sååå mange fine tøffler i alle str, stort pluss. Vi trengte ikke disse når vi gikk i 25 varmegrader, men har savnet dette i noen av hyttene jeg har besøkt på kaldere dager.

Hytta har også fått på plass toalett like bortenfor, og flere flotte figurer langs turen. Men du er ikke på toppen, så om du vil dit må du følge løypa videre.

Kan det være Knerten som surfer fra tre til tre?

Første toppen er nådd, Lille Kolåsen. Flott utsikt og benker og bord. Men vi gikk videre

Kolåsen. Her kan du logge inn TellTur, noe du også kan ved hytta.

Vi fulgte stien til demningen, og her var det nok av turløyper å velge mellom, flott merket.

Flott demning, så ut som en stjerne. Skulle gjerne hatt dronen og sett den ovenifra. Den så så ny ut, men det var den ikke.

Flere gode og informative skilt rundt denne løypa, det liker jeg. Synes det er en fin måte å lære litt om de ulike plassene jeg drar til.

Imponerende byggverk

Vi fulgte grusveien ned igjen til der vi startet. Brua og vannføringa var så flott at det var verdt hele turen. God tur!

Turen vår som rundtur ble 2,5 km og vi brukte 45 min, totalt 124 høydemeter. Du kan se hele turen her Kolåsbu i Birkenes kommune Dette var min 10.kommune og dagsturhytte. Vil du se de andre så ligger de her:

Knibenro i Lillesand HER 
Øyliblikk i Kristiansand HER 
Moseidhytta i Vennesla HER 
Trogbu i Åmli HER 
Sherpahytta i Lyngdal HER
Skredderhytta i Flekkefjord HER 
Fjordsyn i Kvinesdal HER
Havblikk i Farsund HER 
Berefjell i Iveland HER


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar