mandag 26. juni 2023

Jarebu, høyt og herlig i Bykle

Min 14.kommune og besøk til dagsturhytta i Agder gikk til Bykle og Jarebu, 960 moh.
I 29 varmegrader la vi ivei mot toppen, og for en fin tur det ble. Denne toppen har flere ruter til toppen, vi valgte nok å ta den lengste veien opp, og den bratteste ned et stykke, for så å fortsette på den mellomste lengden resten av turen. Skal prøve å forklare underveis.

Vi kjørte opp til Helsehuset i Bykle og parkerte på en parkeringsplass like i starten av lysløypa
Du er nå i lysløypa, der deler er asfaltert, resten grusvei. Når vi kom her i første kryss tok vi til venstre. Det er nok den lengste veien opp, men flott å gå om du vil ha en litt lenger tur. Vil du bare gå rett opp så følger du veien rett frem, du vil da få sti til venstre når du kommer opp til vannverket. Denne stien er brattere enn den vi gikk, og den møter også den bratteste når du nærmer deg toppen. Helt grei å gå, vi kom den veien ned.
Vi kom denne veien, og kunne da ha valgt den bratteste veien her. I 29 varmegrader fristet ikke det, så vi gikk videre til den delen som var slakest opp. I ettertid når vi gikk ned så så vi at denne stien er helt grei, og den lå i skyggen da vi gikk på ettermiddag/kveld. Så kanskje velger vi den neste gang.
Vi fulgte lysløypa til vi kom rundt bak Jarekollen og fulgte stien opp herfra. Flott sti, flott utsikt og veldig grei å gå.
Her er de tre alternativene til sti opp til Jarebu. Vi gikk grønn opp, og rød/blå ned.
Godt merket hele veien
Det blomstret overalt
Da fikk vi hytta i synet på vei opp. Vi kom opp fra baksiden, mindre bratt, men lenger å gå
Har sagt det før, men sier det igjen, det er ei flott hytte altså
Velkommen til Jarebu
SJEKK DEN UTSIKTEN! Akkurat sånn jeg liker det
Flott tilrettelagt med masse benker og muligheter til å sitte ned å nyte matpakke og utsikt
Flere enn meg som likte utsikten
Det blir ikke bedre. Høyt og herlig og med de snødekte fjella i bakgrunnen

Beste turvennen min
Du kan se hytta nede fra veien, og det ser lengre ut til toppen enn det føltes å gå
Hoppende glad i å gå på tur, hoppet nesten ut av bildet :)
Det var ikke mange folk å se når vi var her, faktisk akkurat ingen en lørdagskveld i juni. Hytta har ligget her en stund, men offisiell åpning var forrige helg, 17.juni 2023.

En liten filmsnutt fra toppen

Flotte benker rundt hele hytta

Dette flotte lille bygget helt i starten av turen får nasjonalromantikken til å blomstre
På veien ned igjen stoppet vi innom her for å sjekke hvor vi skal overnatte senere i sommer. Stedet vi er på er i Valle, like over gata for kraftstasjonen, et utrolig fint sted. Hva med en overnatting ute her i sommer i en toetasjes hengekøye, det er gratis. Sjekk ut nettsiden   Sommernatt i SØR - -Midt-Agder Friluftsråd
Marhyl i Valle. Flott strand, badeplass, toalett og parkering. Brettene kan du også låne. Dette var skikkelig luksus og vi gleder oss til vi skal ta dette i bruk senere i sommer.

Du kan se hele turen her Jarebu i Bykle . Turen vår ble 6,1 km lang og vi brukte 1 time og 30 min i gangtid i variert terreng, grusvei, sti, myr og faktisk litt asfalt. Totalt ble vår variant 332 høydemeter.
Denne turen går inn som en av de fineste, både når det kommer til plassering og naturen den serverer. God tur.

Du kan se noen av de andre dagsturhyttene her: