søndag 18. juni 2023

Å i Hekkfjell! Hægebostads dagsturhytte er rå.

I går gikk turen til min 12.kommune i år for å besøke dagsturhytta i Agder, denne gangen til Hægebostad og Eiken. Jeg dro til Hekkfjell. Hytta har offisiell åpning i dag, søndag 18.juni 2023. Denne bare topper alle jeg har vært på til nå, bokstavelig talt. 

Vi parkerte ved Eiken kirke, og da ser du rett opp på hytta som ligger helt utpå kanten på toppen. Det var 27 grader i lufta, litt lett regn, og Tor med hammeren slo noen slag. Innrømmer at jeg ble litt motløs.
Du ser skiltet ved innkjøringen til kirken, bare å følge.


Turen kan starte fra flere plasser, men vi startet altså fra kirka. Gikk opp igjennom byggefeltet til toppen av bakken, her startet stien. Løypa er beskrevet som krevende grunnet stigningen, og i går ble dette rett for meg. Tenker at på en normal dag er løypa grei nok, men i 27 varmegrader, og formen tydeligvis ikke på topp (det så jeg etterpå når jeg så hva gjennomsnittspulsen min hadde vært!) så var løypa tøff!

Godt med skilter og fin sti, men det går oppover


Gøyalt strekk på stien

Jeg var utrolig glad når jeg kom opp på toppen og så hytta. En god time opp i varmen.

Her er toalett på plass, og en artig variant av grill, satt ned i bakken. Hadde noen tent den nå hadde jeg fått panikk, det var så tørt i bakken når vi gikk at støvet sto etter hvert skritt oppover.

Hekkfjell, for et riktig navn.


Sjekk den utsikten!! Helt der nede på neset uti Lygna er kirka og vi kunne se bilen. Jeg bare elsker at det er så fritt og åpent, ingen gjerder eller hinder, her må man bare oppføre seg slik naturen krever, forsiktig på kanten.

Dette bare måtte bli en topp med et hopp, sånn etter at jeg hadde hentet meg inn litt og fått i meg litt væske. Godt råd til alle på tur i varmen, ta med nok drikke!

Min aller beste turvenn 

Og nå kommer det gode rådet. Vi hadde ikke lyst å gå ned den bratte stien igjen og ville ta en annen vei ned. Gå stien videre over Hekkfjell og ned, du kommer da ned til samme utgangspunkt. Vi gjorde ikke det, vi fulgte skiltet til Hekkfjellveien. Jeg hadde lest at dette var et annet alternativ, men ikke sjekket hvor jeg da kom ned........på motsatt side av Eiken. Ikke velg dette, det ble lang vei tilbake på grusvei og asfalt.

Hytta ligger flott da, slik vil du se den om du kommer fra Hekkfjellveien, der vi gikk ned.

Vi kunne se at mye var nytt og gjort klart til åpninga som var i dag

Her planerte de for livet for å bli ferdige. Dette er parkeringsplassen på toppen av Hekkfjellveien. Denne veien gikk vi ned, det er en grusvei som svinger seg ned noen km. I enden var det en låst bom, men regner med den blir låst opp, ellers ser jeg ingen grunn til å lage parkering her. Herfra til hytta er det 1,2 km og en helt grei tur for de fleste, den vi gikk påstår jeg ikke er for alle.

Du kan se hele turen her Hekkfjell, turen ble sånn som vi gikk 10,2 km, vi brukte 2 timer og 45 min og totalt 466 høydemeter. De siste km gikk jo vi på vei. Velg heller stien over fjellet, den er mye kortere, turen da hadde blitt ca 6 km. Har du lyst til å se noen av de andre dagsturhyttene ligger de under her. God tur.


Knibenro i Lillesand HER 
Øyliblikk i Kristiansand HER 
Moseidhytta i Vennesla HER 
Trogbu i Åmli HER 
Sherpahytta i Lyngdal HER
Skredderhytta i Flekkefjord HER 
Fjordsyn i Kvinesdal HER
Havblikk i Farsund HER 
Berefjell i Iveland HER 
Kolåsen i Birkenes HER
Tippin i Åseral HER


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar